- A Hippolyt mellett van egy alcím: "avagy a
nagypolgári villa mellé jár az ezüst
kiskanál".
- Én már nem foglalkozom a
Mohácsi alcímeivel, mert amikor az Egyszer
élünk... bemutatójára készültünk, annak is
volt egy megjegyezhetetlen alcíme, "avagy a
tenger azon túl tűnik a
semmiségbe", ami egyébként egy
Petőfi-vers egy sora. Beültem egyszer a Nemzeti
Színház jegyirodájába az Andrássy útra,
akkor kérdezték, hogy "Már lehet kapni jegyet a
Tenger azon túl... ööö... tűnik az egyszer...
ööö... semmibe... -re?". Mondtam, tessék csak
Egyszer élünknek hívni. Ez amolyan fricska
Mohácsitól. Én is csak Hippolytnak hívom,
amúgy nincs is mögötte, hogy "a lakáj".
- Miért?
- Mert nálunk Hippolyt nem lakáj,
hanem inas. Inasok ugyanis még vannak.
- A Hippolytnak különösen erős előképe
van, ez befolyásolt téged bármiben?
- Sokat gondolkodtam ezen a
kérdésen. A filmet természetesen imádom, de
minden szerepet már mindenki eljátszott, most is
megy hatszázötvenkét III. Richárd és
ötszázhúsz Lear király a világon. Úgy nem
lehet nekiállni egy szerepnek, hogy olyan
terheket veszel magadra, hogy például Laurence
Olivier milyen jó volt a III. Richárdban, én
már el sem játszom. Sokkal erősebb az emberben
az a vágy, hogy megmutassa, mit gondol ő az
adott szerepről – most éppen
Hippolytról.
- A filmben a Hippolyt abszolút főszerep, de
ti a Zágon István-féle eredeti darabból
indultatok ki, ahol némiképp máshol vannak a
hangsúlyok.
- Természetesen itt is központi
figura Hippolyt, de nagyon meghatározó a
Schneider család élete, hétköznapjai, az a
kissé abszurd világ, amiben élnek. Van egy
gyönyörű mondat a darabban: "Az inas legfőbb
feladata a boldogság". Hippolytban van egyfajta
küldetéstudat, mert ez az őszintétlen,
felfelé kapaszkodó, hazug élet, amit
Schneideréknél lát, irritálja őt nagyon.
Valamiféle tükröt tart nekik, amiben
ráláthatnak saját életük
kisszerűségére.
- Nyilvánvaló, hogy ez egy komédia, de mi a
tartalmi apropója annak, hogy ehhez a darabhoz
nyúltatok?
- Szerintem elég jól leképezi
akár a mai magyar társadalom bizonyos
rétegeinek az életformáját. A legörökebb
benne talán a viszonyulás, amikor megjelenik
valaki az életedben, akit többnek látsz
magadnál, és akkor jön a reflex: igazodni kell.
De miért kéne kényszeresen megfelelni?
Igazodni? Beállni a sorba? Hippolyt és a
Schneider család viszonya talán
azért igazán érdekes
és fontos, hogy ezt észrevegyük.Schneiderék élnek önfeledten, mint a
vaddisznók, és egyszer csak beállít valaki,
és azt hiszik, hogy meg kell
felelni
. Persze ő, aki jött, valójában nem várja ezt tőlük, egyszerűen csak úgy beszél, hogy attól teljesen zavarba jönnek. Ez a része teljesen működik mostanában is, pláne a rapid módon kialakult felső tízezernek lehet hasonló problémája. El tudom képzelni, hogy mennyi rózsadombi villában fordul elő ugyanez. Biztos ezért is lett ez a darab klasszikus, mert ez annyira örök, létező probléma.
. Persze ő, aki jött, valójában nem várja ezt tőlük, egyszerűen csak úgy beszél, hogy attól teljesen zavarba jönnek. Ez a része teljesen működik mostanában is, pláne a rapid módon kialakult felső tízezernek lehet hasonló problémája. El tudom képzelni, hogy mennyi rózsadombi villában fordul elő ugyanez. Biztos ezért is lett ez a darab klasszikus, mert ez annyira örök, létező probléma.
- Van egy újgazdag réteg, akinek nem volt
honnan kultúrát, ízlést tanulnia, pedig
szeretne kulturáltnak és jó ízlésűnek
látszani. Ez valóban vissza-vissza térő
probléma.
- Persze, ízlés, kultúra,
neveltetés – ezek nem olyanok, amik egyik
pillanatról a másikra elsajátíthatók
lennének. Sokat lehet tanulni persze, de van, ami
tanulhatatlan. Láthatjuk magunk körül:
kapcsolatok, munkák, intézmények, köztük
színházak is rámennek arra, hogy nem veszik
észre az ízlés által diktált, évszázados
határokat. Ennek komikus megfogalmazása a
Hippolyt- történet, és mi azon vagyunk, hogy ez
minél inkább ki is derüljön.
(forrás: Orlai Produkciós Iroda, fotó: Takács Attila)