.......SZÍNHÁZ, ZENE, IRODALOM, MOZI ...

.....minden egy helyen .....
Home » , , » 85 éves lenne Ruttkai Éva

85 éves lenne Ruttkai Éva

Written By Tamas on 2012. december 31. | 14:49

1927. december 31-én született hazánk egyik legnagyobb színésznője, Ruttkai Éva.
Pályáját ötéves korában, gyermekszínészként a Lakner-féle Gyermekszínházban kezdte. Gyakorlatot a színpadon szerzett, a színészmesterséget Makay Margittól tanulta, 18 évesen, Jób Dániel szerződtette a Vígszínházba. Első szerepe beugrás volt, ahol Tolnay Klári helyett Molnár Ferenc A hattyú című vígjátékának Alexandra szerepét játszotta.

" -A nevemet is Lakner bácsitól kaptam. Először nála léptem színpadra kétéves koromban, amikor anyám magával vitt színházba s én addig csetlettem-botlottam a színfalak mögött, míg egy szép napon kiderült, hogy az egész műsort fejből tudom. Akkor Lakner bácsi meghallgatott és szerződtetett. A nevemet, mondom, tőle kaptam, mert az anyakönyvi kivonatomban Russ Éva áll. Lakner bácsi ajándékozott meg a nevemmel, ő hívott így: Ruttkai Évike."

1948-tól 1951-ig a Nemzeti Színházban játszott, ahonnan ezután visszatért sikerei kezdetének színhelyéhez, Vígszínházhoz, mely akkor hivatalosan a Magyar Néphadsereg Színháza nevet viselte, és amelynek 1986-ban bekövetkezett haláláig tagja volt. Négy évtizedet átívelő pályája során egyike volt a legszínesebb, legsokoldalúbb magyar színésznőknek. Klasszikus és modern, hazai és külföldi tragédiákban és vígjátékokban, szinte minden műfajban egyaránt kiváló teljesítményt nyújtott.

Gyakran mondott verseket a rádióban és pódiumon egyaránt, illetve egyéni bájjal adott elő sanzonokat, melyeket nagylemezei örökítettek meg az utókor számára. Utolsó premierje a Vigadó kamaratermében volt Bellon: Gyöngéd kötelék című darabjában 1986. április 24-én. Több mint félszáz filmben és számos tv-játékban szerepelt.

" -Én tudom, hogy nem vagyok nagyképű, azért nem vagyok nagyképű, mert nem mondok olyat, amiért magam is nem dolgoztam meg, vagyis nem szenvedtem meg -vallott egy interjúban. - Hát csak annyit, mint minden ember, aki gondolkodik, lát, érez és megpróbálja mindezt kincsé varázsolni, mint a csillagot fönt az égen. Azt nem lehet pontosan tudni, hogy az én jelentőségem mi, de hogy csillagként kell szolgálnom, ez nem egy ilyen ragyogás! A csillagnak dolga van! A csillagnak az a dolga, hogy ő messzire is világítson és ez nagyon nehéz...."

Kétszer kapott Jászai-díjat, 1960 Kossuth-díjjal jutalmazták munkásságát, majd 1966-ban megkapta az érdemes művész, 1971-ben pedig a kiváló művész díjat.  

(forrás: Filmmúzeum, Szigethy Gábor: Tündérkirálynő)



Share this post :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. KultúrZsiráf - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger