Az
Orlai Produkciós Iroda Peter Shaffer világhírű darabját, az Amadeust mutatja be júniusban. Alföldi Róbert menesztése után a Katona József Színházhoz
szerződött, fontos közéleti kérdésekben gyakran megszólaló Kulka János alakítja
majd Salieri figuráját.
-Hol
tartanak az Amadeus próbái?
-Nehéz egy alkotómunkát a folyamat közben megítélni.
Nagyon szép, intenzív munka. Jó együtt dolgozni Keresztes Tamással, Fodor
Tamással, Tamási Zoltánnal, Egri Mártával, Lovas Rozival. A kiváló
operaénekessel, Murányi Mártával, aki remek színésznő is. És természeten
Szikszai Rémusszal. Örömteli találkozás ez, mert vele eddig csak a színpadon,
mint kollégák találkoztunk. Nagyon felkészült, nagyon alapos és biztos ízlésű
rendező.
-Fodor
Tamás említette egy korábbi interjúban, hogy van egy kis idő keresgélni…
-Tulajdonképpen erről szól a színházi munka!
Megnézünk egy jelenetet jobbról, balról, felülről, alulról. Nem jó, ha kőbe
vésett dologként kezelünk egy helyzetet. Színházban ilyen módon biztosra menni
nem üdvözítő. A munka jelentős részét az tölti ki, hogy ízlelgetjük, forgatjuk
a jeleneteket, változtatunk a szövegen, ha kell. Van, hogy szükség van rá, mert
meglehetősen bőbeszédű az eredeti darab. Jó, hogy Rémusznak van egy pontos
olvasata a darabról, de egyáltalán nem érzem egy pillanatig sem, hogy bármi
ránk lenne erőszakolva. Azt érzem, hogy igazi, a szó legnemesebb értelmében
közös munka folyik.
Abban nagyon hasonlítunk Rémusszal, hogy ő sem csak
a leírt szavaknak hisz. A színházban az igazság nem a kimondott szóban van,
hanem mögötte. Egy kép, egy tárgy több értelmet, érzelmet tud hordozni, mint
nyolc viszonylag fölöslegesen elmondott mondat. Ez a fajta látásmód, vagy ha
szabad ezt mondani költészet, amiben a Rémusz jól mozog, nekem is jólesőn
ismerős.
-Mennyit
lehet most, a próbafolyamat közepén tudni Salieri figurájáról?
-Tragikus sors az övé. Egy nagyon tehetséges, a
művészetnek, a zenének egész életét feláldozó ember volt Salieri és valóban egy
komoly tehetség. Az élete tragédiája, hogy egy korban élt Mozarttal, sőt,
fizikailag is egy térben, egy városban. Ha nem lett volna Mozart, most
Salieriről beszélnénk, az ő zenéjét hallgatnánk. De a világ és az emberek nagy
örömére megszületett Mozart és alkotott, fájdalmasan rövid ideig, olyan műveket
hagyva maga után, amiket azóta is könnyek között hallgatunk. Ez a középszer
tragédiája, talán nem egészen a középszeré, bár Salieri maga sorolja önmagát a
középszerűek közé. Persze Mozarthoz képest mindenki csak középszer lehet,
maximum egy jó iparos. Ez a darab fő mozgatórugója, a féltékenységgel, irigységgel
vegyes bosszúvágy.
-A
kort, amiben élünk, a középszer aranykorának is szokták nevezni. Ilyen
értelemben mennyire mai figura Salieri?
-Ezt a habitust minden művészettel foglalkozó ember
ismeri. Egyébként erről szól ez a csodálatos Esterházy novella is. Egy igazi
nagy tehetség és egy középszer induló barátságáról, a barátság teljes
tönkremeneteléről, hogy hogyan válik külön két barát sorsa. Az egyikőjük
politikai alapon felívelő karrierje, a másikétól, aki járja a maga útját
megszállottan, tehetségesen. Ismerős ez a helyzet. Nekem is ismerős. Van, hogy
találkozom zsenikkel, igenis vannak, hiszek abban, hogy köztünk járnak a
zsenik, akik mellett nagyon kevésnek, nagyon csekély képességűnek érzem magam.
Minden szerepemet igyekszem a legszemélyesebbé tenni. Ezen már nem lehet
változtatni, ilyen színésztípus vagyok. Gyógyíthatatlanul és naivan törekszem
azt hinni, hogy az a szerep, az én vagyok. Az volna a legcsodálatosabb, hogyha
teljesen eggyé tudnék válni Salierivel. Úgy van ez a színészekkel, mint a többi
emberrel, hogy minden tulajdonság megvan bennünk, csak egy része éppen alszik
vagy pihen. Nem használjuk őket nap, mint nap, de egy-egy ilyen szerep
lehetőség arra, hogy a kis tüzeket fellobbantsuk.
-A
jelen középszerű, pozícióba kerülő művészeiről mennyire lehet majd az Amadeus
kapcsán gondolkodni?
-A történet maga annyira örökérvényű, hogy különösebb
erőlködés, vagy szándékos aktualizálás nélkül meg tud szólalni úgy, hogy a
jelenben is igaz legyen. Dicső korunkról is fog beszélni, de annál elegánsabb Rémusz
is és én is, hogy ezt direkt aktualizálással, egyenlőségjelek kitételével
tenné.
forrás: Orlai Produkciós Iroda