.......SZÍNHÁZ, ZENE, IRODALOM, MOZI ...

.....minden egy helyen .....
Home » , , » 25 éve hunyt el Karády Katalin

25 éve hunyt el Karády Katalin

Written By Tamas on 2015. február 7. | 9:00

1990. február 7-én hunyt el a legendás színésznő, Karády Katalin.

Sándor Pál 1980-ban járt New Yorkban, hogy filmet készítsen az akkor 70 esztendős Karády Katalinról. A művésznő csak nehezen nyílt meg a rendező előtt, s a portré is rövidre sikeredett, ám a beszélgetésből a Filmvilág magazin egyik korabeli száma is közölt egy részletet. 


S.P. Hogyan lett színésznő?
K.K. – Nem, nem akartam színésznő lenni, soha. Iskoláim elvégzése után férjhez mentem. De ez a férjhez menés nem tartott sokáig. Úgy kezdődött, hogy Egyed Zoltánnal megismerkedtem egy társaságban, és vacsora közben azt mondta nekem (énekelgettünk, ugye az ember iszogatott egy kicsit): „Én magából színésznőt fogok csinálni.” Persze nevettem. Nemsokára hazamentem, kezdődtek a telefonok Egyed Zoltán és én közöttem, és olyan nagy erővel jött a kérésével, hogy elvitt engem Csathó Kálmánnéhoz. Csathó Kálmánné, Aczél Ilona volt a tanárom, és Csathó Kálmán, Herczeg Ferenc, Bajor Gizi. Náluk tanultam három keserves évig. Majd három év után Aczél Ilona azt mondta, hogy elvisz Jób Dánielhez, a Vígszínházba, bemutatkozni. És ott bemutatkoztam Herczeg Ferencnek egy Tilla című egyfelvonásosában, Kamarás Gyulával. S akkor pár perc múlva le is szerződtettek. Négy évig voltam a Vígszínház tagja, utána az Operett Színházhoz kerültem. Fényes Szabolcs volt a direktorom.
S.P. Melyik volt az első filmje?
K.K. – Az első filmem a Halálos tavasz volt. A második, szintén Zilahy-film: a Hazajáró lélek, Páger Antallal játszottam. A harmadik: Valamit visz a víz. Jöttek a háborús idők, akkor a filmgyárba bevonultak a németek és elvittek engem. Három hónapot töltöttem a Pest-vidéki börtönben. Nagyon sokat szenvedtem. A tulajdonképpeni emberségemért.
S.P. Konkrétan miért vitték el? Mi volt a vád?
K.K. – Hát semmi különösebb vád nem volt ellenem, ugye akkor mondjuk ez volt a divat, a neves embereket elvitték. Aznap, amikor kivittek a filmgyárból, kis német pol-kocsin, láttam kitéve a plakáton a Machita című filmemet, ami tulajdonképpen kémfilm volt. Lehet, hogy ezzel volt összefüggésben, hogy engem elvittek három hónapig, bebörtönöztek… nagyon szomorú sorsom volt nekem ott. Vallattak, fölvittek a Sváb-hegyre, agyba-főbe vertek, a fogaimat kiverték. Nagyon sokat szenvedtem. Minden reggel ez volt a reggeli. Fölvittek a Sváb-hegyre kínozni. Három hónap után egyszerűen lejöttek értem és hazavittek, ugyanolyan pol-kocsin. S ahogy hazakerültem, már a lakásom üres volt, nem találtam meg semmit benne, perzsaszőnyegeimet, mindenemet elvitték.
S.P. A háború után játszott színházban?
K.K. – Hogyne játszottam volna színházban, játszottam a Mayát, a Királynő csókját, az Operett Színházban a Sybillt és egy pár más operettet.
S.P. Meddig?
K.K. – Hát nem olyan hosszú ideig. Akkor megszűnt a sztárrendszer. Letettek vidékre, és minden héten koncertet kellett adni vidéken kocsmákban, ahol a sörösüvegeket dobálták hozzám. Hát ez volt. Megszűnt a sztárrendszer, Karády fölösleges volt.
S.P. Karády sztár volt?
K.K. – Úgy gondolom, igen.
S.P. – Miből derült ki, mit jelentett sztárnak lenni?
K.K. – Az emberek szeretetéből.
S.P. Mit jelentett konkrétan mikor érezte meg először azt, hogy népszerű?
K.K. – Hogy mikor éreztem meg először? Azt akkor talán, amikor a Halálos tavasz című filmem kijött. 1940 elején.
S. p. Most Magyarországon úgy emlékszünk önre, mint énekesnőre, nem mint színésznőre. Ez rosszul esik?
K.K. – Nem, nekem lényegében mindegy, hogyan gondolnak rám, csak fontos, hogy érezzem szeretetüket. Hát hallom a híreket, jönnek levelek, jönnek újságcikkek, jók, rosszak, vegyesen. És én nem haragszom a Földes Annákra a rossz kritikák miatt, ez is előfordul.
S.P. Milyenek voltak azok a dalok, amiket elénekelt?
K.K. – Szívhez szóló dalok voltak. A fiatalság még ma is szereti, és én nem úgy éneklem, mint például azok az énekesek, akik… Én átéltem az egyszerű kis dalokat, és a szívemből énekeltem. A lelkemet tettem egy-egy kis egyszerű dalba.
S.P. Kikkel filmezett együtt, kikre emlékszik?
K.K. – Főleg Jávorral csináltam a legtöbb filmemet. Jávor Pállal, Szabó Sándorral, azután Páger Antallal, sok kedves kolléga.
S.P. Hány filmet forgatott?
K.K. – 42 magyar filmet csináltam.
S.P. Más filmben játszott, mint magyar filmben?
K.K. – Nem. Ez a mostani, amit maguk forgatnak, ez is magyar film. Volt egy próbafelvételem, akkor ki akartak vinni Németországba az első filmem után, az UFA-hoz, de nem vállaltam. Nem akartam eljönni otthonról.
S.P. Volt egy kérése, amikor elkezdtük forgatni a filmet…
K.K. – Jaj, hogy közeli fotográfiát ne csináljanak rólam, mert nem szeretném. Nem szeretnék rossz illúziót adni a publikumnak, a barátaimnak, az embereknek, a nézőknek, és ezért nem kívánom, hogy közeli fotográfiát csináljanak rólam.
S.P. Hogyan szeretne megmaradni a nézők emlékezetében?
K.K. – A régi filmjeimben, ahogy azokban látnak.
Share this post :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. KultúrZsiráf - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger