Múltja és jelene nyitott könyv a közönsége számára, de ebből
a könyvből néhány oldalt eddig tudatosan nem olvasott fel. Talán most erre is
sor kerülhet, hiszen másfél órás, önálló estjén elénk tárja a lelke sok pici
villanását. Olyan dalokon keresztül, melyeket sokan ismernek, de Angéla
előadásában talán egészen új értelmet nyernek a színpadon.
- Sokan, sok mindent
leírtak már rólad, és a múltadról, de mikor érezted először, hogy színésznő
akarsz lenni?
- Ezt így nem tudom
megmondani. Úgy gondolom, hogy az életemben minden elrendeltetés szerűen
történik, de erre mindig utólag jövök rá. Arra emlékszem, hogy gyerekkoromban a
LEGO-ból színházat építettem,
elemlámpákkal világítottam meg a színpadot, és anyukámmal függönyt varrtunk
hozzá. A tánc egy időre elterelt erről az útról, de közben is éreztem, hogy
beszélni is szeretnék, érzelmeket közvetíteni. Mellékvágányokon ültem
színházakban, sminkesként, vagy úgy, hogy az ex- pasijaim miatt ülte próbákon.
Éreztem, láttam, tudtam, hogy ehhez van közöm, de nem lett mégsem egyértelmű az
út.
- Tanultad valahol a
színjátszást?
- Nem, mert az egyik barátnőmet felvették a Színművészetire,
és végignéztem, ahogy ott elveszett belőle a színpad iránti vágy. Akkoriban én
azzal voltam elfoglalva, hogy emberként kerüljek nullára, hogy utána
elkezdhessek gondolkodni a jövőmön. Jártam énekelni, és sok előadást, meg
filmet néztem. A legnagyobb színészmesterség tanáromnak Liza Minnellit érzem.
Megriasztott a sorstragédiája, hiszen a Cabaret után sosem léphetett át a korlátain,
mert nem kapott erre esélyt. Persze, rajongtam, és a mai napig rajongok Barbra
Streisandért, vagy Shirley MacLaine-ért is.
- Csak a musical
színésznők bűvölnek el?
- Hatással vannak rám a prózai darabok, filmek is, csak
szóljanak valamiről. Például A vágy villamosában, melyben Eszenyi Enikő megrázó
alakítását sosem fogom elfeledni.
- Mikor sminkesként
dolgoztál a színházban, nem szomorodtál el attól, amit a háttérben láttál?
- Arra gondolsz, hogy ülnek a büfében színészek, méltatlanul
mellőzve? Na, ez is eltántorított. Nagyon karmikusak ezek az
utak, és a szerencse is fontos, hogy éppen akkor légy ott, ahol kell.
- Sosem hívtál fel
rendezőket, hogy tessenek végre benned is gondolkodni?
- Szerintem ez nem így működik. Találkozások kellenek. Hogy
szembejöjjön velem valaki, és megszülessen a pillanat. Pont így történt ez
velem, mikor Lippai Krisztina felhívott a semmiből. Közölte, hogy szeretne
csinálni egy hatszereplős darabot a Spinozában, melyben egy kurtizánt kellene
játszanom. Odaadta a szövegkönyvet, és azt éreztem, hogy nagyon távol áll tőlem
a karakter, nem ez volt a szerepálmom, nem is bíztam abban, hogy el tudom
játszani. Krisztina ragaszkodott hozzám, és nagyon sokat segített. Azóta tudom,
nekem az kell, hogy a rendező üssön- verjen. Adjon pontos instrukciókat, akkor
jól meg tudom csinálni azt, amit akar. Biztos vannak ebben a szakmában egzakt
dolgok, amiket lehet tanulni, de azt gondolom, hogy ez egy készség szakma. Vagy
erre születtél, vagy nem. Vagy tudsz csendet teremteni, figyelmet generálni,
vagy nem.
- A Spinoza légteréhez
képest egészen más miliő lenne a Madách, vagy az Operettszínház…
- Lenyűgöz a nagy színházak hangulata, de a stúdió
előadásoknál érzem igazán a varázst. Egy méterre ül tőlem a néző, ott nem lehet
úgy tenni, mintha játszanék. Magam is imádok ilyen előadásokra járni, figyelni
a színészek arcán minden rezdülést.
- Ne feledjük el, hogy
szerepeltél a Barátok közt című sorozatban is, amely aztán megint egy egészen
más világot nyithatott meg számodra…
- Sosem forgattam azelőtt. Bekerültem egy gyárba,
mérhetetlenül szigorú keretek között tartott pontos forgatási renddel. Nem
voltak próbák, ott azonnal élesben kellett dolgoznom. Nagyon jó volt belelátni,
hogy működik ez az egész, tapasztalásnak isteni volt. Mind a mai napig elkísér
ez a szerep, még mindig kapok miatta visszajelzéseket. Ebből is látszik, hogy a
televíziónak mekkora ereje van!
- Melyik volt ez első
zenés szereped?
- A Tháliában, a Lélek az esőben című darabban. Nagyon
szerettem!
- Aztán egy hirtelen
mozdulattal kirepültél Londonba, és ott is ragadtál néhány évre…
- Ott is sokat jártam színházba, főként zenés darabokra.
Érdekes volt látni, hogy ott mennyivel másabb a színjátszás. Kritikus alkat
vagyok, de azt mondom, hogy a legtöbb magyar színészünk hitelesebb lett volna
bármelyik szerepben, mint ott, az angolok. Hihetetlenül profi a körítés, de
hiányzott nekem az ember a szerep mögül. Néztem a Chicago-t, imádtam a kart, de
pont a Velma, meg a Roxy nem nyűgözött le. Sok száz csaj közül kiválasztották a
leghosszabb combút, meg a legpontosabb hangút, de nem éreztem a nő átütő
érzelmi erejét. Ugyanezt gondoltam a Sweet Charity-nél is, de sorolhatnám a
kint látott darabokat. Mindig úgy ültem be az előadásra, hogy „itt vagyok,
befogadó vagyok, tessék rám hatni!”. Önmagammal szemben is ennyire kritikus
vagyok ám, és borzalmasan érzem magam, ha nem 100 százalékot adok.
- Néhány hete egy
éjszakai szórakozóhelyen láttalak fellépni. Egy nagyon pici színpadon, nem
profi művészek között, és ott is a maximumot nyújtottad…
- Erre viccesen azt szoktam mondani, hogy én vagyok Sally
Bowles, aki azt gondolja, hogy bármikor bejöhet a klubba Max Reinhardt, és
felfedezhet. Harminc embernek is ugyanúgy dolgozom, mintha kétezren néznének.
Az én minőségem nem a körülményektől függ. Néhány éve Budapesten lépett fel
Liza Minnelli. Ebben a pici országban, nagyon kevés ember előtt ugyanolyan
alázattal énekelt, mintha a Palace-ban ült volna előtte a telt házas tömeg.
- Mi történik most?
Várod az újabb kihívást?
- Nagyon várom! Folyamatosan fejlesztem magam testileg,
hangilag, érzelmileg, hogy ha egyszer eljön egy lehetőség, akkor kész legyek.
Hiszem azt, hogy valakinek a fejében hamarosan meg fogok születni újra. Nekem színpadon kell állnom, és ha ezt ilyen
erősen érzem, akkor így is lesz. Ezért tudok áldozatokat hozni. Bármit,
bárhogyan. November 3-án a Budapest Jazz Clubban lesz egy önálló estem, bízom benne, hogy sokan eljönnek majd.
- Háttérmunkásként
viszont végleg hátat fordítottál a színháznak.
- Nem a háttérmunka a dolgom. Nem akarok magamnak hazudni
valamit, ami nincs. Elégedetlen, és boldogtalan lennék, ha újra visszamennék
sminkelni. Nem érem be ennyivel.
- Van olyan szerep,
aminek különösen örülnél?
- Nincs szerepálmom, csak az a fontos, hogy érezzem jól magam
a színpadon, az öltözőben és a büfében is. Ami egy dupla csavar lenne, az a
Viktor/ Viktória című darab. Pont a múltam miatt, az vicces lenne!
- Liza Minnelli
mostanában biztosan nem vállal nálunk szerepet, de ki az a hazai művész, akivel
legszívesebben állnál színpadra?
- Malek Andreával imádnék egyszer együtt dolgozni! Gyerekkorom
óta érzek vele valami közösséget. Szeretem a természetességet, az
ösztönösségét, és az erejét.
- Ha most
beleüvölthetnél valamit az Univerzumba, amit minden színházi ember meghallana,
mi lenne az?
- Csak annyi, hogy merjenek végre elvonatkoztatni a múltamtól!
Annál jóval többet tudok, mint hogy én
legyek „a furcsa lány”. Az éjszakai szórakoztató műfajon túl igenis komoly
kvalitásokkal bíró színházi ember tudok lenni, akiben megvan a fegyelem, és a
tisztelet a szakmával szemben.
- Néhány éve lemezed is
megjelent, a popkarrier azonban mégsem indult be. Mi lehetett akkor a gond?
- Utólag visszagondolva azt hiszem, hogy sosem érdekelt
komolyan a popzene. Nem elégítene ki, hogy rendezvényekre járjak énekelgetni. A
színházat ennél komplexebb dolognak tartom.
- Legnagyobb vágy?
- Az jó lenne, ha hetvenévesen állhatnék a színpadon, és azt
látnám a közönségen; örülnek annak, hogy még élek!
NOVÁK ANGÉLA LEGKÖZELEBB 2014. NOVEMBER 3-ÁN ÁLL KÖZÖNSÉG ELÉ A BUDAPEST JAZZ CLUBBAN, A "NEM MÁS, MINT ÉN- A MEZTELEN DÍVA SELFIE-JE" CÍMŰ ÖNÁLLÓ ESTJÉN. Jegyek erre a linkre kattintva vásárolhatók!
NOVÁK ANGÉLA LEGKÖZELEBB 2014. NOVEMBER 3-ÁN ÁLL KÖZÖNSÉG ELÉ A BUDAPEST JAZZ CLUBBAN, A "NEM MÁS, MINT ÉN- A MEZTELEN DÍVA SELFIE-JE" CÍMŰ ÖNÁLLÓ ESTJÉN. Jegyek erre a linkre kattintva vásárolhatók!