.......SZÍNHÁZ, ZENE, IRODALOM, MOZI ...

.....minden egy helyen .....
Home » , , » Toldy Mária: Már másban élek...

Toldy Mária: Már másban élek...

Written By Tamas on 2013. január 12. | 16:08


A hatvanas évek ünnepelt énekesnője volt, majd egy hirtelen döntéssel lecserélte a színpadot a tanításra. Toldy Mária, a táncdalfesztiválok sztárja negyven éve segíti, okítja a fiatal énekeseket. Ő maga nem kér már a reflektorfényből, de meghatódva figyeli a tanítványai sorsát, ezért is volt számomra nagy megtiszteltetés, hogy hajlandó volt beszélgetni a múltról, és a jelenről.

- Kezdjük a legelején, volt a családban zenész, akitől a tehetségét örökölte?
- Édesanyám nagyon szeretett zongorázni, a bátyám zeneakadémiára járt, de belőlem nem nézte ki a család, hogy viszem majd valamire. Szegény anyám azt mondta, hogy belőlem legfeljebb dada lesz. Már kislányként bennem volt a tanítás utáni vágy. A környékről összehívtam a gyerekeket, és tanítgattam őket. Később táncot tanítottam Pestújhelyen. Én magam nem tudtam táncolni, de a kultúrversenyekre örömmel tanítottam be a táncokat a gyerekeknek. A bátyám és az unokatestvérem oldalán, Toldy énekhármas néven kezdtünk fellépni kultúrházakban, aztán Tóth Zoltán együttesébe kerültem. Elmentünk a Magyar Rádióba, de Tóth megmondta, hogy én nem vagyok fontos. Milyen az élet, őket kirakták, engem pedig már vezettek is be a stúdióba, hogy énekeljek. Rengeteg szerző volt akkoriban, kaptam saját dalokat tőlük, és körülbelül 100- 150 dalt vettek fel velem.

- A hatvanas évek közepén pedig a Táncdalfesztiválokon aratott sikert.
- 1966- ban a Más ez a szerelem, egy év múlva pedig a Rövid az élet című dalokkal nyertem díjat. Amikor a döntő ment a tévében, akkor az egész ország otthon ült, és az adást nézte. Mindenki szeretett, megsimogattak az utcán, gratuláltak. Szerettem nagyon a népszerűséget. Rengeteget dolgoztam akkoriban, egy- egy estén négy helyen is felléptünk a belvárosban. Koós Jánossal jártunk duettben énekelni. Egyszer bejött egy német producer az egyik helyre, és kivitt minket Németországba. Készítettek kislemezt is nekünk Hamburgban. Már az nagy dolog volt akkoriban, hogy egyáltalán kimehettünk külföldre. Olyan sztárokkal álltunk egy színpadon, mint Paul Anka, és Rita Pavone. Emlékszem, hogy Anka kiszúrt magának, de amikor felálltam a székről, akkor elment a kedve az ismerkedéstől, mert ő igencsak alacsony férfi, én pedig magasabb voltam nála. Koós János, Aradszky László, Németh Lehel, Sárosi Kati voltak akkoriban az élvonalban. Jani lett a lányom keresztapja is.

- És hogy lett hirtelen énektanárnő?
- 1968- ban született az első gyermekünk, Andrea. Mindenképpen én akartam felnevelni, ezért kevesebb fellépést vállaltam. 1971- ben aztán felhívtak a Postás Zeneiskolából, hogy nem akarok- e tanítani. De akartam! Ott húztam egy vonalat, és nem léptem fel többet. Szerettem volna egy olyan iskolát, amibe én válogatom össze a tanárokat. Jött Pál Gábor, és valóra váltotta ezt a tervemet. 1989 óta a Vasutas Zeneiskolában tanítjuk a musical énekeseket. A mai napig fogadom a tanítványokat, de már csak hetente kétszer.

- Az elmúlt években számtalan tanítványa lett sztár. Kik köszönhetik önnek a sikerüket?
- Soroljam a neveket? A legfrissebbek, akik mostanra már mind ismert művészek lettek: Bereczki Zoltán, Nagy Sándor, Vágó Zsuzsi, Vágó Betti, Bíró Eszter, a Tunyogi lányok, Krassy Renáta, Kamarás Máté, Szabó Dávid, Polyák Lilla, Szerényi László… remélem, hogy nem hagyok ki senkit így hirtelen. Szerencsés vagyok, mert amit elterveztem az életemben, azt mind sikerült megvalósítani.

- Hogy lehet az, hogy egy ünnepelt énekesnőnek nem hiányzik a színpad?
- Hiányzik, de abban is van ám valami szereplés, ha a növendékeknek előéneklem a dalokat. Végül is nem egy irodába ültem be gépelni, itt is hallgatják, ahogy énekelek.

- Ezzel szemben nem vállalt el egyetlen tévés felkérést sem.
- Pedig mennyit hívtak! Mit cirkuszoltak, hogy menjek! Egyetlen egyszer sikerült rávennie Kolozsy Bélának, hogy énekeljek duettet a tévében Andreával. Nem akartam többet szerepelni. Újságoknak se szívesen beszélek magamról. Mit mondjak még? Már másban élek, eleget voltam címlapon.

- Ha már Malek Andreáról van szó, őt mennyire kellett nyüstölni, hogy énekeljen?
- Az volt az álmom, hogy majd a lányom viszi tovább azt, amit én elkezdtem. Ez sikerült is. Még nem tudott beszélni, de már a járókában énekelt. Kicsi korában beült a zongora alá, amikor tanítottam a fiatalokat. Nem tudtam, hogy mi lesz belőle, mert akkor még nem lehetett tudni, hogy hogy fog majd énekelni. Ha rosszabb lett volna nálam, akkor nem engedtem volna neki, hogy ezzel foglalkozzon, de szerencsére sokkal jobb lett. Nagyon büszke vagyok rá.

- Tegyünk említést a kisebbik gyermekről, ifjabb Malek Miklósról sem, aki Amerikában dolgozik világsztárokkal.
- Zenét ír, és producer. Zongora szakon végzett a Zeneakadémián, a legmagasabb képzést kapta, mit itthon lehet. Itthon összegyűjtött egy kis pénzt, és kiment a Berkleyre. Hamar kiderült, hogy amit ott tanítottak volna neki, azt ő már mind tudta. Végül otthagyta New Yorkot, és most Hollywoodban dolgozik.

- Mindkét gyermeke szerepelt mentorként, mesterként tévés tehetségkutatóban. Figyeli ezeket a műsorokat?
- Nézegetem. Látok sok tehetséget, de most már másról szól ez az egész, mint az én időmben. Az egyik tanítványom mondta nemrég, hogy „Marika néni, ez az egész szakma egy lufi!” Van, akiben megvan az alázat a színpaddal szemben, de csak azért, mert otthonról hozták.

- Látom, hogy otthonosan mozog a világhálón is…
- A férjem, Miklós nyolc évvel ezelőtt azt mondta, hogy meg kell tanulni kezelni az internetet. Nem bíztam magamban, de már látom, hogy mennyire jó dolog. Kapom a leveleket a régi rajongóktól, segítek nekik megtalálni bizonyos dalokat, és örömmel válaszolgatok nekik. Annyira kedvesen írnak rólam az emberek, hogy valósággal begyűjtöm a szeretetet az interneten keresztül.

- Mivel tölti a szabadidejét mostanában?
- Nagyon szépen megvagyunk itthon a férjemmel, ő még most is zenéket szerez, fent van az emeleten az ő birodalma. Szeretek főzőcskézni, olvasni, és ha tehetem, utazgatok. Ilyenkor már a kertben is nyílnak a virágok. A gyerekeim, és az unokáim külföldön élnek, de gyakran jönnek, vagy mi megyünk hozzájuk.

Toldy Mária legnagyobb slágerei: 
Húszéves vagyok, Más ez a szerelem, Rövid az élet, A szív erősebb, mint az ész, Bumcsili, Moszkva téri lányok, Vagy mindent, vagy semmit…
Munkásságát több kitüntetéssel is elismerték: 1995-ben MSZOSZ-, valamint Budapestért Díjat kapott, 2002-ben zenepedagógiai tevékenységéért Weiner Leó-díjjal tüntették ki. 2008-ban a köztársasági elnök a Magyar Köztársasági Érdemrend Tiszti Keresztjét adományozta az énekesnőnek.


(fotók: archív, Szerbák Elek)
Share this post :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. KultúrZsiráf - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger