2014. február 18-án indul az ország egyetlen Színházi menedzser képző programja a Werk Akadémián! Az Akadémia egyik oktatójával, Orlai
Tiborral többek közt hitvallásról, színházcsinálásról, tanításról
beszélgettünk.
- Egy
színházi menedzser számára mi a legfontosabb, amit tudni kell a színházzal
kapcsolatban?
- A legfontosabb az alázat. A menedzser feladata a háttér biztosítása,
így az alkotó folyamat során alázattal kell lenni mind a művészek, mind a
közönség irányába, értéket kell képviselni és olyan előadásokat létrehozni,
melyekkel a társadalom jelene felé tartunk tükröt. Ezek alapján igyekszik az
Orlai Produkció is megalkotni előadásait; a repertoár megtervezésénél mindig fontosnak
tartjuk, hogy olyan darabokat válogassunk, melyek amellett, hogy egy szélesebb
közönségréteget is megszólítanak, alapvető társadalmi kérdéseket boncolgatnak.
- A
szakmát sosem tanultad intézményes keretek között, mégis fontosnak tartod a
színházi menedzseroktatást?
- Egyik szakmát sem lehet tankönyvből elsajátítani, az
oktatási intézményekben is csupán az alapokat adják át, egy gondolkodásmódot,
egy megközelítést tanítanak meg, az pedig az individuumon múlik, hogyan tudja
ezt a tudást a gyakorlatba ültetni, illetve mennyire tud önálló és kreatív
lenni. Szerintem pont az a lényeg, hogy a jövő művészeti menedzserei egy olyan
széles spektrumú oktatási alapot kapjanak, amelyből mindenki a saját képességei
szerint tud építkezni. A Werk eddigi tapasztalataim szerint pont ezen az úton
halad: felkészít, tájékoztat, és az egyéni képességek kiteljesedését teszi
lehetővé.
- A
mostanival egy nagyon sikeres évadkezdetet tudhattok magatokénak, ennyi új
bemutatója talán nem is volt eddig az Orlai Produkciónak.
- Ennyire erős évadkezdetünk az irodánk működése óta soha
nem volt. Nagyon jól sikerült előadások születtek, melyek mind a szakma, mind a
közönség szempontjából nagy sikernek örvendnek. A Hitted volna című
produkcióban olyan művészeket sikerült összehoznunk, akik 27 év óta nem
dolgoztak együtt, a Római vakációval pedig bebizonyítottuk, hogy egy nagyon
egyszerű, kedves történetből is lehet végtelenül izgalmas, sokatmondó színházi
produkciót létrehozni. A Hippolyt és a Szív hídjai mellett pedig meg kell
említenem a Spinoza Színházban egy régebbi előadás felújításaként, Ilan Eldad
által színpadra állított Rose-t, amely egy
Ukrajnából elmenekült, amerikaivá lett zsidó nő 20. századi viszontagságait
meséli el Vári Éva remek lésével.
- A
sorból ugyanakkor picit kilóg a Hippolyt, mely mind a szakmát, mind a
közönséget megosztotta. Ilyen esetekben mennyire álltok ki egy-egy darab
mellett?
- Való igaz, a Hippolyt volt talán az eddigi legmegosztóbb
előadásunk, így megfogadva azokat az építő kritikákat, amelyeket kaptunk,
decemberben, és januárban kicsit átdolgozzuk az előadást, így legkésőbb
februártól, de lehet, hogy már január második felétől egy új darab kerül
repertoárra. A Hippolyt nagyon fontos előadás, ezért éreztük szükségét annak a
rendezővel, Mohácsi Jánossal, hogy megértsük és elfogadjuk a közönség darabbal
kapcsolatos fenntartásait és azokat figyelembe véve változtassunk az előadáson,
amennyiben azzal szakmai értelemben mi is azonosulni tudunk. A színház ugyanis
nem a szakmának és nem az újságíróknak, hanem a közönségnek szól.
- Mivel
készültök számukra az évad második felében?
- A 2013/2014-es évad végén még sok különlegességgel készülünk, így Gerlóczy Márton A
csemegepultos naplója című regényének
dramatizált változatát Göttinger Pál viszi színpadra, a főhőst pedig a Katona
József Színház ismert színésze, Ötvös András játssza a Jurányi Inkubátorházban.
Kulka János és Keresztes Tamás főszereplésével nyáron bemutatkozik az Amadeus,
és Bozsik Yvette is újra nálunk rendez: a kórházak belső életét bemutató zenés
darab jelenleg a Happy ending munkacímet viseli. Emellett újra közös előadást tervezünk
a balatonföldvári Kultkikötővel és az Összpróba Alapítvánnyal, melyet Pelsőczy
Réka rendezésében Szabó Kimmel Tamás és Jordán Adél főszereplésével láthat majd
a közönség. Illetve az AlkalMáté Trupp soron következő előadása is helyet kap a
nyári terveink között.
- Az
ilyen darabok létrehozása állandó gondolkodást igényel. Sohasem bizonytalanodsz
el a folyamat során?
- Dehogynem! Elbizonytalanodás minden nap történik,
hiszen nem lehet nagyképűen, kételyek nélkül építkezni. Az irodánk végét
jelentené, ha mindenben biztosak lennénk. Hiszem, hogy a folyamatos
kérdésfeltevés – azzal kapcsolatban, hogy jó irányba haladunk-e, jó döntéseket
hozunk-e – visz előre.
************************************************************
2014.
február 18-tól újra elindul a Werk Akadémia hiánypótló képzése, a Színházi
menedzser program. A résztvevők a hazai és nemzetközi színházi élet meghatározó
szakembereitől tanulhatnak és sajátíthatják el azt a friss piaci szemléletet,
amely ebben a szakmában ma már elengedhetetlen.
Piacosodik a színház világa is, egyre nagyobb
az igény profi színházi menedzserekre. A féléves színházi szakirány elvégzése
után a hallgatók kellő tudást és tájékozottságot szereznek a mai magyar
színházi élet működéséről ahhoz, hogy ezen a művészeti területen kezdjenek el
dolgozni.
A program néhány kiemelt témája: színháztörténet,
műfajismeret, gazdasági és szponzorációs ismeretek, független és állami
színházak, színházi marketing, PR és kommunikáció, a színház arculata,
márkaépítés, a színész menedzselése.
Néhány név az oktatók és gyakorlóhelyek
közül:
Tímár
András színháztörténész, Gáspár Máté, Orlai Tibor kulturális menedzser (Orlai
Produkció), Juhász Dóra kulturális menedzser (Frenák Pál társulat), Dr. Legeza
Dénes szerzői jogász (Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala), Szabó György
(Trafó), Kulcsár Viktória és Vég Szilvia (FÜGE), Goda Gábor (Artus), Erős
Balázs (MU Színház), Mattyasovszky Zsolnay Bálint és még sokan mások.
Az elméleti oktatás mellett a hallgatók több
más kőszínházba és társulathoz eljutnak, amellyel olyan kapcsolati tőkére
tehetnek szert, amellyel a későbbiekben bátran élhetnek.