.......SZÍNHÁZ, ZENE, IRODALOM, MOZI ...

.....minden egy helyen .....
Home » , » Elhunyt Ferrari Violetta

Elhunyt Ferrari Violetta

Written By Tamas on 2014. január 26. | 19:28

Életének 84. évében elhunyt Ferrari Violetta, az ötvenes évek egyik legnépszerűbb hazai színésznője, Jászai Mari-díjas színművész.

Hódmezővásárhelyen született, de a fővárosban nevelkedett. Óvodásként Harsányi Gizi néninél játszott a rádió gyermek-színtársulatában, fellépett Siliga bácsi gyermekszínházában, részt vett a Corvin Áruház gyermekruha-bemutatóin, Sennyei Vera partnere volt a Vígszínházban. 
A háború után, alig tizenöt évesen felvették a színiakadémiára. Még diploma előtt vezető színésznő lett.  
-Akkoriban a Nemzetiben is sokat statisztáltam -emlékezett vissza a színésznő. -Ekkor akadt meg rajtam Básti Lajos szeme. Pándi Lalát meg engem levitt a Nemzeti üdülőjébe, mondván, hogy szegény gyerekek, még sosem látták a Balatont. Básti csaknem húsz évvel volt idősebb nálam. Magázódtunk. Bevitt a tó közepére, hogy majd megtanít úszni. Tempózás közben kérte meg a kezem. Túl fiatal voltam. Házasságunk csak pár évig tartott.
Diplomájának megszerzése után, 1949-ben a Nemzeti Színház szerződtette. Az ország első társulatában klasszikus és kortárs drámák vezető szerepeinek egész sorát kapta. A magyar színpadon neki jutott tíz év során eljátszhatta Luisa Millert, Hippolytát, Ophéliát, Cherubint, Tündét. A magyar színháztörténet egy igen jelentős korszakában olyan színészóriásokkal dolgozhatott együtt, mint Ladányi Ferenc, Tímár József, Gobbi Hilda, Básti Lajos. 

1950-től filmezett is, vidám fiatal lányokat alakított a Dalolva szép az élet (1950), a Civil a pályán (1951) című filmvígjátékokban, szemüveges egyetemi tanárnőt a 2x2 néha 5-ben (1954), Szendrey Júliát a Feltámadott a tengerben (1953), jó házból való úrilányt a Gázolásban (1955).Népszerű volt, kortársai számára az emancipált nő szimbóluma, elhalmozták szerepekkel, 1956-ban mégis elhagyta az országot. Huszonnyolc éves volt ekkor. Pillanatok alatt megtanult németül, és musicalsztár lett az NSZK-ban. Négyszázötvenszer játszotta az Irma, te édes címszerepét, majd a Kabaréban Sallyként kápráztatta el a közönséget. Prózai szerepei közül kint a lejelentősebb G.B. Shaw Caesar és Kleopátra című drámájának női címszerepe volt. Országot és nyelvet cserélt, sikerült másodszor is színészi egzisztenciát teremtenie, méghozzá külső segítség nélkül. Ferrari Violetta az egyetlen magyar színésznő, aki az elmúlt évtizedekben külföldön igazi karriert futott be.

 

A rendszerváltás után többször hazalátogatott, aztán végleg hazaköltözött Magyarországra. 
-Nyolcvanötben hagytam ott a világot jelentő deszkákat. Nagyon elfáradtam. Súlyos pánikbeteg lettem, pihennem kellett. Naiv voltam mikor hazajöttem, azt hittem, minden úgy lesz, mint régen, de az emberek nagyon megváltoztak...

Művészetét itthon Jászai Mari-díjjal ismerték el.  

(forrás: stop.hu, 168ora.hu)

Share this post :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. KultúrZsiráf - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger