.......SZÍNHÁZ, ZENE, IRODALOM, MOZI ...

.....minden egy helyen .....
Home » , , » Lakatos Levente: A maximalizmus a rigolyám!

Lakatos Levente: A maximalizmus a rigolyám!

Written By Tamas on 2013. június 5. | 19:17

Az elmúlt évek egyik legnagyobb felfedezettje a hazai szerzők közül. Harmadik regényével ostromolja az eladási listákat, s lassan azok is megbarátkoztak a nevével, akik korábban csak legyintettek rá. Lakatos Levente egyértelműen tud valamit; leginkább azt, hogy mire van szükségük a mai olvasóknak.



- Az első két regényed még inkább a tinikről- tinikhez szóltak, a Bomlás viszont már kifejezetten felnőtteknek szóló mű. Azért váltottál, mert te magad is komolyodsz, vagy az olvasóid értek be korban?
- Évek óta noszogattak a barátaim, illetve a kollégáim, hogy miért nem írok „felnőtt” történeket – mely alatt nyilván azt értették, hogy dolgozhatnék végre korban-, illetve életfelfogásban érettebb karakterekkel. Őszinte leszek, féltem. Féltem kilépni a saját komfortzónámból. Öt éve jelent meg az első könyvem, és a fiatal felnőtt korosztály szerencsére elfogadott. Természetesen éreztem, hogy „nem maradhatok örökké fiatal”, nem élhetem le az életem kamaszíróként. Leginkább a saját igényeim miatt nem, hiszen van egy elképzelésem a jövőmről... Tudod, hogy mennyire keserves, amikor a saját elvárásaid nyomasztanak? Végül, mivel gyáva voltam döntéseket hozni, mondjuk úgy, továbblépni, a sors kényszerhelyzetbe hozott: megszűnt az addig biztosnak tűnő munkaviszonyom, és az életem legnagyobb szerelmének hitt párom is elhagyott. Huszonhét éves férfiként azon kaptam magam, hogy miközben már saját lakásba kellene költöznöm, csaknem mindent elvesztettem. Egyik pillanatról a másikra kicsúszott a lábam alól a talaj. Nem maradt másom, mint az írás. Ha akartam, ha nem, „felnőttes” problémákkal kellett foglalkoznom, és ezek formáltak, érettebbé tettek. Ez érződik talán a Bomláson. Így lettem felnőtt. Már nincsenek félelmeim az idősebb karakterek megformálásával kapcsolatban, sőt, talán akkor lennék bajban, ha egy mai tizenéves gondolatait kellene hitelesen leírnom.

- Erősen provokatívra sikerült ez a regény is. Hozzátartozik a Lakatos Levente -imázshoz ez a szókimondó stílus?

- Furcsa ez a kérdés, mert amit te provokatívnak hívsz, az nekem teljesen normális. A Bomlás első változata egyébként sokkal szókimondóbb volt, mint a megjelent kötet. Bőven finomítottam rajta. Akad az a rész például, melyben a főszereplő férfi prostituált egy középkorú, addig elnyomott vágyakkal küzdő hölggyel létesít szexuális kapcsolatot, és ezt a fiatal írónő végignézni. Talán az az egyik legsokkolóbb fejezet, eredetileg pedig még gátlástalanabb volt. Végül úgy döntöttem, metszek rajta, mert a jelenet nem követelt oly' mértékű durvaságot – a szituáció alapvetően hat az emberre. Szóval valóban egy, a megszokottnál sötétebb, mocskosabb világba kalauzolom az olvasóimat. Ez nem imázs-, hanem ízléskérdés. Az én regényeim valóban kemények, de az értelmetlen szexualitásnak, vagy csak a sokkolás miatt véres gyilkosságoknak nem vagyok híve.

- Figyeled, hogy nemzetközi szinten mi a trend? Akart beleszólni a kiadód abba, hogy milyen legyen a harmadik regény?

- Többen A szürke ötven árnyalatához hasonlítják a Bomlást, amivel nincs egyébként bajom, de tudni kell, hogy alaptalan. Egyrészt nem olvastam a trilógiát – az első rész negyedéig jutottam –, másrészt, aki figyelemmel kíséri a munkásságomat, tudja, hogy a szex, a mostanit megelőző két regényemnek is az egyik központi témája volt. Szerencsés véletlen, hogy idén a trend éppen összeért a stílusommal. De eközben azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy bár lehet, a divathullám miatt olyanok is megvásárolják a Bomlást, akik egyébként nem figyeltek volna fel rám, ám, ha rossz a könyv, ezzel semmit nem érek. Hiszen nem néhány-kötetes, trendlovagló, tiszavirág életű író szeretnék lenni. (mosolyog) A kiadó egyébként abszolút szabad kezet ad, és én nem is tudnék megrendelésre írni.

- A Bomlásban meglehetősen részletesen, és pontosan írsz bűnügyi nyomozásról, és egy prostituált életéről is. Végeztél az írás előtt oknyomozásokat?

- Nem a Bomlás kapcsán végeztem „nyomozói kutatómunkát”, hanem már évekkel korábban. Mindig is leginkább a thrillerek világa érdekelt, számos könyvet olvastam a témában, kismillió filmet láttam és húsvér szakértőkkel is beszélgettem. De azt gondolom, ez már a LoveClubnál is érezhető volt, ott a krimiszál még markánsabb is volt. A LoveClub egyébként számomra fájó pont, hiszen sokan tiniregénynek skatulyázták, de szerintem nem feltétlenül az... A Dr. Lengyel-sorozatom első kötete, tartom annyira izgalmasnak, mint a Bomlást. De a kérdésedhez visszatérve: szerencsére színes emberek vesznek körül. Akad köztük több, néhai prostituált is, akik nyilván sokat meséltek a megélt élményekről.

- Már a megjelenés hetében, különösebb reklám kampány nélkül nagyon magas eladást produkáltál. Számítottál ekkora sikerre?

- Én mindig a legrosszabbra számítok, de a maximumot várom. Így kódoltak. Nagyon örülök a könyv sikerének, de remélem, hogy ez még nem a csúcs. Ne érts félre, nem az elégedetlenség beszél belőlem, egyszerűen elképzeltem magamnak a jövőképet, amit szeretnék megvalósítani. A maximalizmus a rigolyám. (mosolyog)

- A Barbibébi megjelenésekor még sokan legyintettek rád, és azt hitték -vagy abban reménykedtek-, hogy el is tűnsz a könyvpiacról. Hogy látod, komolyan vesznek már a szakmában? Lehet egyáltalán szakmáról beszélni itthon?

- Mit nevezünk szakmának? Ha a nagybetűs Irodalmi életre gondolsz, szerintem a legtöbben azt sem tudják, hogy ki az a Lakatos Levente. Nincs is ezzel baj, teljesen más közeg. Ők nem vágynak a társaságomra, én nem görcsölök azon, hogy közéjük kerüljek. Tiszta sor. A szórakoztatóirodalom berkein belül azonban egyre több kellemes viszonyom alakul. De egyébként nem is a szakma háborgott a Barbibébi miatt, sokkal inkább a „rendszeresen olvasó közeg”, tekintve, hogy a regényt leginkább azok a fiatalok szerették, akiknek – kapaszkodj meg –, sok esetleg az én kötetem volt az első könyvélményük. Azt hiszem, hogy a Bomlás kapcsán már ez az ellenállás is oldódott. Sőt, egyre aktívabb tagja vagyok a moly.hu közösségének, és be kell látnom, én is előítélettel voltam feléjük. Valójában nem ellenségek, gyakran érzem úgy, hogy most vagyok a helyemen.

- Milyen kritikákat, véleményeket kaptál az olvasóktól a megjelenés után?

- Soha nem gondoltam volna, hogy erre a kérdésre valaha is nehéz lesz válaszolnom. Most azért kell kétszer is átgondolnom, mit felelek, mert könnyen szerénytelennek tűnhetek, ami távol álljon tőlem. Az imént is emlegetett moly.hu-n 90%-on áll a regény, ami meglehetősen jó eredmény. Ez az érték persze változhat, és nyilván fog is. De összességében pozitív a fogadtatás, és nem csak a törzsolvasók körében – ez dupla öröm. Ennek ellenére egy, a Facebook oldalamon közzétett szavazás eredménye szerint a sokkal hányatottabb sorsú regényem, a LoveClub a nagy kedvenc. Ki érti ezt? (mosolyog)

- Nagyon masszív rajongótáborod alakult ki az elmúlt években. Az összes létező közösségi portálon kommunikálsz az olvasóiddal, sőt találkozol is velük. Miért érzed ezt fontosnak?

- Szerintem az az idő elmúlt, amikor egy, a nagyközönséghez szóló alkotóember már a puszta lényével is bálvánnyá válhatott. Változik a világ, alakulnak a kommunikációs csatornák. Tartani kell a lépést, a közönség pedig igényli a figyelmet. Szerencsére ez nekem nem jelent különösebb problémát, nem tartom fáradtságosnak, vagy koloncnak. Természetesen vannak tabutémák, például azt gondolom, nem tartozik a nagyvilágra, hogy tegnap este éppen kivel bújtam ágyba. Az olvasók pedig tisztelik azt, hogy nem akarok minden héten más oldalán szerelmet vallani – az nem is én lennék. 

- Az elmúlt hónapokban látványos külső átalakuláson mentél keresztül. Miért érezted fontosnak, hogy konditeremben sanyargasd magad, hiszen korábban is a lábaid előtt hevertek a csajok?

- Ez nem a csajok ámulatba ejtése, hanem önmagam miatt történt. Az interjú elején említettem, hogy hónapokkal korábban alapjaiban változott meg az életem, elveszítettem csaknem mindent, ami meghatározott. Könnyen maga alá temethetett volna a keserűség, én azonban úgy döntöttem, ha törik, ha szakad, állom a próbát. A gyász által elnyelhető energiát aktivitásba fordítottam. El nem tudod képzelni, hogy a testedzésekkel járó szabályok mennyire hatékonyak. Tartást adnak.

- Mik a távolabbi terveid? Megmaradsz ezen a stílusvonalon, vagy számíthatunk valami egészen váratlan meglepetésre is tőled?

- Folytatom a LoveClubbal kezdett, majd a Bomlással tovább szőtt Dr. Lengyel-sorozatomat. Az új regény a tervek szerint idén év végén jelenik majd meg, és hasonló stílusú lesz, mint a két fent említett. Szerencsére tele vagyok ötletekkel.

(fotók: Csányi István, Éder Krisztián

Share this post :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. KultúrZsiráf - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger