.......SZÍNHÁZ, ZENE, IRODALOM, MOZI ...

.....minden egy helyen .....
Home » , , » Meződi József ragaszkodik a kalaphoz

Meződi József ragaszkodik a kalaphoz

Written By Tamas on 2013. március 31. | 12:51

Negyven éve szórakoztatja a közönséget az Apostol együttes. Még most is tele a naptáruk, és az emberek teli torokból éneklik az örökzöld slágereiket. Meződi József, vagy ahogy talán még többen ismerik, a „Fater” hangja összetéveszthetetlen bárki máséval. Széles karimájú kalapja és hosszú szakálla pedig örök védjegyévé vált.

- Viszonylag későn, már túl a harmincon robbant be a köztudatba. Gyermekként még nem is kacérkodott a színpad gondolatával?
- A nagyapám járt dalárdába, édesanyám is énekelt, de szó sem volt arról, hogy én művész leszek. Autószerelőként végeztem, és dolgoztam is éveken át. Akkoriban sorra alakultak a zenekarok, és ez engem is izgatott. Pécsről nem nagyon tudtam Pestre feljutni, de igyekeztem ott lenni a fontosabb koncerteken. Még ma is emlékszem például az első Illés bulira. mi is játszottunk a Dolgozók Szakszervezetében mindenféle külföldi slágereket. A Szabad Európa rádiót hallgattuk, onnan tanultuk a dalokat. Néha átmentem Szerbiába, mert ott akkoriban már lehetett kapni lemezeket, onnan hoztam őket haza. Volt, aki gitározni tudott, volt, akinek volt otthon egy zongora, így alakultak az akkori zenekarok. Én egészen jól adtam elő a Uriah Heep, és Demis Roussos slágereit, így adódott az ötlet, hogy én leszek az énekes. 1971- ben az Apostol megnyerte a Salgótarjáni Fesztivált, kaptak egy lehetőséget turnéra, és lejöttek Pécsre is fellépni. A koncert után megnézték a mi bulinkat is, és nem sokkal később felhívtak meghallgatásra. Németh Zoli megírta a Sír a harang című nótát. igazi kiszúrás volt, hiszen négyszer modulál az a dal. Bementem a stúdióba, felénekeltem, ők meg úgy döntöttek, hogy Makrai Pali mellett én leszek a másik énekes. Ennek negyven éve!

- Zenekarok jöttek- mentek, de az Apostol sikere négy évtizede töretlen. Van valami titkos receptjük?
- Szerencse kérdése is ez. Megalakulásakor főként dzsesszt játszott az Apostol, nem is volt igazán siker. Az áttörést az okosabban kéne élni, és az említett sír a harang hozta meg. A közönség megszerette ezeket az érzelmes dallamokat, és beindult a szekér. Az emberek egymással való viszonyáról szólnak a slágereink, és nem is akartunk ettől elszakadni. nem mondom, hogy mi nem varázsolunk is néha, de vannak az embernek olyan periódusai, amikor szeretne valami más felé elmenni. Aztán mindig bebizonyosodott az, hogy például a Nem tudok élni nélküled, vagy a Nehéz a boldogságtól búcsút venni szinte mindenkit megérint. Lenézek a színpadról, és nem hiszek a szememnek, amikor fiatal punk gyerekek éneklik velünk a nótáinkat. Az is sokat számít, hogy a közönség mit kap. Negyven éve megszoktuk, hogy élőben zenélünk, én nem is tudok playbackelni, sőt a lemezfelvételnél a stúdióban sem nagyon tudok mit kezdeni azzal a helyzettel, ha egy- egy dalban valamelyik részt újra fel kell énekelnem. A technika ma már sok mindent megold, de szerencsére az előadásmódot, és az előadó lelkét még nem tudják helyettesíteni.

- Pedig már egy musical is született ezekből a slágerekből…
- Gondolkodtunk azon, hogy a negyvenedik jubileumra csináljunk valamit. Sajnos egy nagy koncert nem jött össze a szponzorok hiányában, de kaptunk egy ajánlatot erre a musicalre Sopronból. Végigolvastunk több forgatókönyvet, de mindenkinek Vajda Anikó könyve tetszett legjobban. Megnyerték Böhm Györgyöt rendezőnek, akinek a vérében van ez a műfaj, így tudtuk, hogy nagy baj nem lehet. Aztán jött Mikós István és Egri Márta a két főszerepre, akik zseniálisak a színpadon. A közönség imádja az előadást, és az már csak hab a tortán, hogy a végén a zenekar is megjelenik a színen három dal erejéig.

- Emlékszem még a legendás Rock Színház előadásaira, melyekben ön is fontos szerepeket játszott. Sorolhatnám a Sakktól a Rémségek kicsiny boltján át a Jézus Krisztus Szupersztárig. nem hiányzik már az a társulat?
- A régi csapatot 1994- ben szétrobbantották, mert voltak olyan emberek, akiknek nem tetszett az az egész. A társulat egy része beolvadt az Operett Színházba, mások szinkronizálnak, vagy eltűntek a civil szakmában. Várkonyi Mátyás és Miklós Tibor nagyon jókor találta ki a Rock Színházat, ráadásul olyan jó csapat volt, hogy mindenki mindenkin segített. Kevesen voltak köztünk képzett színészek, mégis fantasztikus produkciók születtek. Sajnos annak az időnek vége. Sok remek színész, énekes nem kapott azóta sem komoly szerepeket, pedig az élvonalban lenne a helyük. Élveztük azokat az előadásokat, és a közönség érezte ezt. A Sakk című darabot például azóta sem tudták megcsinálni, mert nem találnak rajta fogást, ráadásul nagyon nehezek a dalok. Nem beszélve a saját gyártású darabokról, a Dorian Grayről, vagy a Sztárcsinálókról. Ma is bemutathatók lennének, csak nem könnyű csapatot találni hozzájuk. A mai színházak másról szólnak, steril körülményeket hoznak létre színpadon. Pedig a közönségnek sokszor jobban tetszik az, ha érzik a munka szeretetét.

- Min dolgozik mostanában?
- Új lemezünk készül. Utoljára 1999- ben adtunk ki albumot, a régi dalok újra felvett változataival. Egy pillanat alatt platinalemez lett! Van még sok olyan nótánk, ami bár nagyon jó, de eddig nem lett belőlük sláger. Most ezeket a nótákat kicsit felpofozzuk, és modernebb köntösben kiadjuk őket. Már folyik a stúdióban a munka, hamarosan pedig a boltokban lesz a végeredmény.

- Nem mehetek el szó nélkül a hosszú haja és a szakálla mellett. Nem volt arra példa, hogy egy- egy rendező levágatta volna?
- Sokáig probléma volt ez. A rendezők elképzelnek valamit, ahhoz keresnek színészt. A hajat el lehet tüntetni a gallér mögött, de a szakállal nem lehet mit tenni. Fiatalként rettenetesen utáltam borotválkozni, kényelmesebb volt megnöveszteni. Volt olyan szerep, amit emiatt nem kaptam meg, én ragaszkodtam a szakállhoz, és már marad is! Nem is ismernének fel az emberek, ha nem lenne. A nevemet most sem tudják sokan, de a külsőmről beazonosítanak.

- Az Apostol pedig már elképzelhetetlen lenne a kalapja nélkül. Gyűjti a fejfedőket?
- Nem, de a sajátjaimhoz ragaszkodom. Ezek egyediek. Pár éve találtam vidéken egy kalapkészítő mestert, ő vállalta, hogy lemásolja a régit, mert az már kezdett szétesni. Az Egyetemi Színpadon volt egy lemezbemutató koncertünk a nyolcvanas évek elején, akkor találtam ki, hogy egy széles karimájú kalapban lépek majd fel. Egy pesti mester csinálta azt a darabot. Emlékszem, nem készült el időre, így nem került bele a bélés, úgy hordtam hosszú évekig. Megszoktam én is, a közönség is, most már nem változtatok ezen a szokásomon. Amíg Apostol lesz, én kalapban állok színpadra.

- Szabadidejében mivel foglalatoskodik?
- Vannak unokáim, velük utazgatok, illetve a feleségem üzleteiben tevékenykedek. Hétvégenként játszunk, utána már jólesik a pihenés. Másfél órát zenélünk, utána egy óra a közönséggel, már nincs annyi energiám, mint régen.

- És a hazautazásról még nem is beszéltünk…
- Az már nekem nyugi! Mindig én vezetek, ez 1973 óta így van. Egy régi Barkasszal kezdtük, azóta egymillió ötszázezer kilométer van mögöttem. Finnországtól Erdélyig mindenhova én vezettem. A zenekar szuszókál mögöttem, én meg ülök a volánnál. Úgy ismerem ezt az országot, az utakat, mint kevesen. 


Share this post :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. KultúrZsiráf - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger