.......SZÍNHÁZ, ZENE, IRODALOM, MOZI ...

.....minden egy helyen .....
Home » , » Borbás Gabi: Tudtam, hogy mit árulok

Borbás Gabi: Tudtam, hogy mit árulok

Written By Tamas on 2013. január 12. | 15:30


Borbás Gabit senkinek sem kell bemutatni. A rendkívüli tehetségű színésznő pályája sem mindig volt hangos tapsokkal kísért. Ő azonban sosem volt rest megtalálni azt a színpadot, ahol megkapta a feladatokat, és az őt megillető sikereket.

- Meséljen egy kicsit a gyermekkoráról, mikor érezte meg először a színház illatát?
- Anyukám szeretett színházba járni, pici koromtól kezdve vitt magával az előadásokra. Balerina akartam lenni, tizennégy évig táncoltam, de olyan rossz lett az iskolai eredményem, hogy eltiltottak tőle. Tizenhat éves koromban a magyar tanárnőm talált egy irodalmi színpadot, és ott kezdtem tanulni. Az irodalmi műveltségemet ott alapoztam meg. Érettségi után próbálkoztam a főiskolával, de nem vettek fel, ezért elmentem műszaki rajzolónak egy évre. A második nekifutás sem sikerült, így a Néphadsereg Művészegyüttesében kötöttem ki, segédszínészként. Konferáltam, verset mondtam, jártuk az országot. Ez az élet megtanítja az embert a szerénységre, a készenlétre, és olyan praktikus dolgokra, hogy például hogyan lehet hosszú távon elviselni a buszozást.

- A harmadik próbálkozás azonban már sikert hozott a főiskolán…
- Olyan osztálytársaim voltak, mint Gálvölgyi János, Reviczky Gábor, Sáfár Anikó, vagy Vörös Eszter. Harmadik osztálytól már játszhattam a Nemzeti Színházban, Major Tamás nagyon szeretett, és szép feladatokat kaptam tőle. Aztán utolsó éves főiskolásként jöttek az igazgatók, emlékszem, hogy minden nap szállodákban tárgyaltam egy kávé mellett arról, hogy hová kerüljek. Úgy döntöttem, hogy elmegyek Veszprémbe, mert tetszett, amit ott csináltak, de végül lebeszéltek róla, és a József Attila Színházhoz szerződtem. Tizenkilenc évig maradtam is ott.

- Úgy érezte, hogy váltania kell?
- Nem éreztem már jól magam ott. Egy novemberi napon úgy döntöttem, hogy elég. Nagyon sokat próbáltam, ehhez képest kevés volt a fizetés. Mindez a kilencvenes évek elején történt, amikor amúgy is minden változott körülöttünk. Közben a Játékszínben is szerepeltem olyan darabokban, mint a Hippolit, vagy a Néma Levente, de ebből így nem lehetett megélni. Megkerestem Valló Pétert, akivel együtt jártunk főiskolára, és kértem, hogy valamit találjon ki nekem. Sopronban tárt karokkal vártak, és olyan remek darabokban kaptam szerepet, mint a Chicago, a Lovagias ügy, vagy a Cseresznyéskert. Fantasztikusan jól éreztem ott magam, évente két darabot próbáltam. Hiába volt már mögöttem tizenkilenc év a József Attilából, mégis a Sopronban töltött tíz év tett azzá, ami most vagyok.

- Sopronban is élt akkoriban?
- Kivételesen jó helyzetben voltunk. Nem kellett lent lakni, Pesten próbáltunk, csak az előadásokra utaztunk le. Azután ott is történt egy váltás. Maradhattam volna az új direktor keze alatt is, de nekem vissza kellett jönnöm Budapestre. A szüleim és a gyerekeim miatt muszáj volt itt lennem. Tanítottam, de megint azt éreztem, hogy ez kevés az életben maradáshoz. A semmire jöttem vissza. Emlékszem, sétálgattam a Radnóti Színház előtt, és úgy éreztem magam, mint egy vidéki kislány, aki ismerkedik a várossal. Akkor Puskás Tamást hívtam fel, ő mentett meg a Figaro házasságával, amit Keszthelyen játszottunk.

- Sok színész egy ilyen helyzetben csak ül, és sajnáltatja magát. Méltatlannak éreznék, hogy felemeljék a telefont…
- Nekem ez egyáltalán nem derogált. Természetesnek vettem, hogy van egy szakmai tudásom, tudtam, hogy mit árulok. Szükségem volt a munkára. Kaptam nemleges választ is, de mentem tovább. Nem szerettem sosem, ha valaki megjátssza magát, ha valakinek munka kell, akkor menjen érte! Nyolc éve kerültem a Vidám Színpadhoz -mai nevén Centrál Színházhoz, ahol nagyon jól érzem magam. Öt darabban játszom, és hamarosan kezdjük próbálni a Kabarét is.

- Számtalan filmben is játszott, nem hiányzik ez a légkör?
- Nem szerettem a Filmgyárat, ki nem állhattam azt a légkört, azt a rumlit. Ami hátul megy, a várakozás, a piálás, a furcsa emberek… Emlékszem, hogy egyszer egy kosztümös filmet forgattunk valahol vidéken, és egy deszka tákolmányban kellett átöltöznöm, mert egy lakókocsit sem biztosítottak nekünk. Tévézni jobban szerettem, az szervezettebb dolog volt.

- A szinkron stúdiókban is jóval több feladatot kapott régen…
- Már nagyon megválogatom, hogy mit vállalok el. Felhígult ez a szakma. Azt kell mondanom, hogy a dilettantizmus jellemzi a szinkronizálást a tévécsatornákon is. A háttérzaj sokszor elnyomja a dialógust is. A szinkronstúdiók névtelen fiatalokkal dolgoznak, mert ők olcsóbbak. A mindenféle tanodák ontják magukból a „szinkronszínészeket”, akik sajnos nem állnak a helyzet magaslatán. Számomra mindig nagy kihívás volt egy- egy nagy színésznőt szinkronizálni. Glenn Close, vagy Meryl Streep fantasztikus művészek, nekik például többször is lehettem a magyar hangjuk. Emlékszem, az első nagy feladatom a Kifulladásig című filmben volt, ahol Jean Seberg-t szinkronizáltam. Néhány éve döbbenten láttam, hogy felújították a magyar változatot, és már mást kértek fel a feladatra…

- Az interneten sokan hiányolják önt a képernyőről. A világhálót mennyire figyeli?
- Engem ez nem nagyon érdekel. Levelezek, de ha valamit meg kell néznem, akkor a lányom segítségét kérem. Nem is nagyon vagyok kíváncsi senkire. Unom az internetet. Híreket sem tudnék a monitoron olvasni. Ma például hosszan kellett sétálnom, hogy találjak egy újságos pavilont, de nekem kell a nyomtatott sajtó.

- Tanít még?
- Igen, a mai napig van 18- 20 tanítványom, akiket a művészi- színpadi beszédre oktatok.

- Ők színésznek készülnek?
- Igen, de én megmondom nekik őszintén, hogy nincs rájuk szükség ezen a pályán. Itt most minden leprolisodott, felhígult, elszürkült. Olvasom most Márai Sándor naplóját… mindenkinek ajánlanám! A mai fiatalok olvasni sem tanulnak meg, és az irodalomról semmi fogalmuk nincs. A tanítványaimnak feladok könyveket, de ők is az interneten olvassák el a rövidített változatot, ami sokszor pocsék fordításban kerül fel oda..

- Ha éppen nem szerepet tanul, akkor mivel tölti az idejét?
- A tanulás számomra kikapcsolódás. Ha hosszú ideig nem csinálok semmit, akkor nem érzem jól magam. Elfoglalom magam, bringázom, sétálok, ülök a virágaim között, rejtvényt fejtek, olvasok, főzök. Közben pedig reménykedem, hogy könnyebb lesz az életünk, és az európai kultúra egyszer majd magára talál…


(fotók: RTL Klub, Centrál Színház, szinhaz.hu)
Share this post :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. KultúrZsiráf - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger