.......SZÍNHÁZ, ZENE, IRODALOM, MOZI ...

.....minden egy helyen .....

Written By Tamas on 2012. január 18. | 18:07

"A SENKIT nem sikerült még elérnem"
Békés Itala, a Madách Színház művésznője hamarosan kerek jubileumhoz érkezik. Nyolcvanöt esztendőt tudhat már maga mögött, és ebből jó néhány évtizedet szánt arra, hogy a közönséget szórakoztassa. 



 - Évek óta nagy sikerrel megy a Madách Színházban a Piknk- Békés Italával című előadás, melyhez foghatót nem nagyon láthattak még a magyar nézők. Honnan merítette az ötletet?
- Nagyon élvezem, tulajdonképpen egy gyerekkori élményemet akartam visszavarázsolni, mert a szüleim minden hónap első szerdáján pikniket rendeztek. Nekem az annyira megmaradt, mert olyan jó hangulat volt, olyan jó illat volt, a harmincas években Debrecenben, hogy ezt, ami ma olyan ritka, szeretném elővarázsolni. Egy olyan hangulatot, amelyben nincs rohanás, amelyben mindenre van idő. Felolvasom a röplapot, mert nagyon jó pofa, látni kéne, a Sajdik rajzolta, én itt egy pincér vagyok, egy csokornyakkendővel, és egy nagy tálat tartok a kezemben, és rá van írva, hogy Előélet, főélet, készélet, és Itala 1927. Aperitif a legjobb évjáratból, 1927-ből. Derűs olasz előételek, a la mamma, zsengekori primőr zöldségek, lányos pikáns mártásban. Humorral töltött különleges történetek. Szatirikus Thália tál. Kandírozott játékos csemegét, és minden fogást különlegesen ízesít Darvas Ferenc zeneszerző.
- Ön az egyetlen Itala a világon, aki ismert lett. Tudja, hogy honnan származik a neve?
- Igen, erre szoktam mondani, hogy a színházon kívül leginkább a keresztrejtvényekben szerepelek megfejtésként. Ha már a nevemnél tartunk, sokan úgy gondolják, hogy olasz eredetű. Az igaz, hogy én félig olasz vagyok, de Észak- Afrikában az itala szó a Biblia ősi fordítása szerint Szentírást jelent.

- Első könyve hátoldalán Milne idézete szerepelt,  "Aki senkit mondott, valakinek kell lenni"....
- Jászai Mari azt mondta, "Senki voltam, azért tudtam mindenki lenni."  Elnézést kértem az új kiadásban az Úristentől a megelőlegezett bizalomért, mert a "SENKIT" nem sikerült még elérnem, talán nem is lehet, hiszen ez a legnagyobb dolog lenne a világon.
- Nagyon sokan voltak ön tanítványai.
- Sokfelé tanítottam. A főiskolán, és a tanárképzőn is. Tizenhárom éven át dolgoztam a Gondolatiskolában, ami nem színészképző, hanem emberképző. Néhány éve, sokak sajnálatára abbahagytam, mert sajnos nem rendelkezett azzal a minimális anyagi feltétellel, hogy olyan színvonalon lehessen fenntartani, ahogyan én szeretném.
- A magánéletéről tudhatunk valamit?
- Úgy érzem, hogy ha ezt igazán akarja tudni egy színészről a közönség, akkor nézze meg a színházban, és a munkájából ki fog derülni. A tehetség alapvető, de amilyen az ember, olyan lesz a művész.
- Túl a nyolcvanon is rendszeresen jár úszni, tornázni, és odafigyel az egészségére. Mindig ilyen fontos volt a mozgás, és az étkezés az életében?
Isten pénze (Madách Színház)
- Amikor még nem is volt ez divat, én akkor sem ettem együtt a szénhidrátot például a fehérjével. Különben mindent szeretek, főleg az olasz ételeket, és általában nem igen eszem zsírosat, nem eszem sok húst, de hát ez olyan természetes. De azért néha megkívánok egy kis édességet. Persze sokat számít a derű is. Meg hát van a génjeimben is valami meg a nevelésben is. Valahogy kialakul az ember: megbékél az élettel, és azt is szereti benne, amiről azt mondják, hogy rossz. Hát én nem tudom, mindig úgy mondom, hogy az ugyanúgy hozzátartozik az életemhez. 

Békés Itala jelenleg az Örkény István Színház Macskajáték című előadásában játszik. 
Legközelebbi előadások: január 25., február 10., március 4.

Névjegy:
született: 1927. március 23.
Színház- és Filmművészeti Főiskola 1950.
1947- Úttörő Színház, Ifjúsági Színház, Néphadsereg Színház,
1957- Vidám Színpad,
1958- Madách Színház.
Díjai: 
Jászai Mari-díj 1964, Érdemes művész 1982, 
Kiváló művész 2006, Kossuth-díj 2010
A Madách Színház művésznője, a Gondolatiskola  egykori vezetője, a Budapesti Kamaraszínház és az Örkény István Színház vendégművésze.
könyvei: Hogyan lettem senki?(1990), Olvasd a buszon!(2008)

Share this post :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. KultúrZsiráf - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger