.......SZÍNHÁZ, ZENE, IRODALOM, MOZI ...

.....minden egy helyen .....
Home » , » 90 éves lenne Temessy Hédi

90 éves lenne Temessy Hédi

Written By Tamas on 2015. május 5. | 17:20

1925. május 6-án született Temessy Hédi színésznő, érdemes művész.

Bár elsőre felvették a Színművészeti Főiskolára, mégsem jutott el a diplomaosztásig. Az akadémiai felvételét követően néhány hónap múlva kitört a második világháború. Részint megélhetésből, részint pedig Jób Dániel színházigazgató jó szemének köszönhetően szerepeket kapott a Vígszínházban. Még Priestley Visszafelé az úton című darabjának női főszerepét is eljátszhatja az akkor már nagy hírű Ajtay Andorral. Temessy - akkor még Temesi Hedvig - kérvényezte a Színiakadémia igazgatóságnál, hogy bizonyos gyakorlati órákról, amelyek délelőttre esnek, felmentést kaphasson, hogy a színházi próbákon jelen lehessen. Ám nemcsak hogy nem kapta meg ezt a lehetőséget, sőt, nemes egyszerűséggel ki is rúgták az iskolából. Végül Rátkai Márton a Színészegyesület iskolájában adott diplomát az ifjú színésznőnek.
Az első lépésekről így vallott:
"A legelső kritikák nagyszerű kiugrásról írtak, és egy új Varsányi Irént köszöntöttek bennem. ...csakhogy mindez nagyon rövid volt, mindössze három hónapig tartott! Igaz, az egyesületi iskola elvégzése után Egri István számított rám a Pesti Színházban. De én Várkonyi Zoltán első hívó szavára a Művész Színházba szerződtem. Soha nem bántam meg. Részt vehettem a színház híres Eurydike-előadásában Sulyok Máriával, Darvas Ivánnal. Azután játszottam az első, Magyarországon bemutatott Miller-drámában, az Édes fiaim-ban. A létbizonytalanság, a színház megrendült anyagi helyzete engem nem érintett: szegény voltam és boldog. Azután egy nap bejelentette, hogy most már lesz biztos kenyerünk, államosították a színházat. A társulat tagjai ennek kapcsán szétszóródtak, én a Belvárosi Színházba kerültem." 
Innen a Nemzeti Színházba szerződött, ahol első szerepe az Othello Biancája volt, de emlékezetes alakítást nyújtott a Warrenné mesterségében, és az Aranyemberben is. 
A következő néhány évben a Nemzeti mellett a József Attila Színházban, és a Jókai Színházban is játszhatott, majd 1977-ben a Magyar Filmgyártó Vállalat társulatának tagja lett, és Szolnokon kapott szép szerepeket.
"Számos darabban játszottam, de igazi labdát nem kaptam. Kértem, lázadoztam, néha nekikeseredtem, de mindig tudtam: nekem fel kell nevelni a fiamat. Eljátszottam, amit rám bíztak és vártam... arra, ami be is következett. Hogy egyszer csak megszólal a telefon... azután beleszól Székely Gábor, akit egyébként nem ismertem, és közölte velem, hogy Szolnokon Bulgakov "Álszentek összeesküvése" című darabjára készülnek, és van benne egy szerep - Madeleine-é - amit ma Magyarországon csak én tudok eljátszani. Voltak aztán, akik óva intettek a szolnoki kalandtól, bukástól féltettek, de én boldog voltam, mert már elszoktam az ilyen hívásoktól..."
Számos Gothár Péter rendezte tévéfilmben és Tar Béla-filmben játszott, gyakori szereplője volt a tévéjátékoknak, sőt szívesen vállalt szerepet több főiskolás vizsgafilmben is. Kétszer nyerte el idehaza a filmszemle legjobb női alakítás díját, sőt San Remóban, Bécsben, Berlinben, Varsóban képviselte a magyar filmművészetet. 1983-ban készült el az az Oscar-díjra is jelölt magyar-NSZK koprodukcióban forgatott Jób lázadása című film, amelyben Zenthe Ferenc partnereként játszotta a Tisza menti, módos falusi asszony szerepét. 
2000-ben forgatta Darvas Ivánnal a Film... című filmet, amelyben egy idős nyugdíjas házaspár asszonyát formálja meg apró, figyelmes mozzanatokból remekművé felépítve szerepét. Alakítását a 31. Játékfilmszemle a legjobb női alakítás díjával jutalmazta. Az Anarchisták (2000) Fanni-szerepe után elkészítette élete utolsó filmjét, a Karády Katalin életét bemutató Hamvadó cigarettavég (2001) című filmet, ahol a főhercegasszony szerepében búcsúzott a közönségétől.
2001 május 29-én hunyt el.

A szereppel való azonosulás lényegét így fogalmazta meg: 
"Talán csak azt tudom, hogy engem többnyire szíven üt a szövegben egy-egy szó. Megérint a helyzet, amibe belekapaszkodhatok. Talán azzal is összefügg, hogy gyerekkoromtól sokat voltam egyedül. Máig megmarad az a szokásom, hogy egyszer csak belépek a hallott vagy olvasott történetbe. Akár el is sírom magam... Vagy találkozom egy emberrel, és ismeretlenül megpróbálom elképzelni, végiggondolni a sorsát. Ez az együttérzési készség a színészi játék alapja... fiatalon voltam naiva is, tragika is. Most már tudom, nem az a fontos, hogy milyen ruhát visel az ember egy szerepben, hanem hogy mit mond vele..."



(forrás: Színészkönyvtár)
 
Share this post :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. KultúrZsiráf - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger