.......SZÍNHÁZ, ZENE, IRODALOM, MOZI ...

.....minden egy helyen .....
Home » , » Elhunyt Csala Zsuzsa

Elhunyt Csala Zsuzsa

Written By Tamas on 2014. február 22. | 12:16


Meghalt Csala Zsuzsa Jászai Mari-díjas színésznő, érdemes művész. 81 éves volt.

Kislányként arról ábrándozott, hogy kertészmérnök, vagy építész lesz, de a sors közbeszólt: A gimnázium második osztályába járt, mikor egy iskolai rendezvényen meglátta őt Pártos Géza. Az akkor tizenhat éves lány éppen színészeket utánzott, s ez annyira megtetszett Pártosnak, hogy azonnal üzent neki: jelentkezzen a főiskolára. Ez az utánzóképesség lett a veszte is, hiszen főiskolás osztályfőnöke, a harmadik osztályból penderítette ki. Megsértődött, mert Csala éppen őt parodizálta...
"- Nem értettem, hogy mi történt velem, félbe kellett szakítanom mindent, amit a családom megtett értem - emlékezett vissza a színésznő. - Öngyilkos akartam lenni. Tizennyolc éves elmúltam, két gimnáziumi osztályt végeztem, késő volt már érettségizni, nem tudtam hogyan továbbtanulni. Ez nagyon nagy pofon volt, de talán jót tett nekem. A mai napig, öreg fejjel is minden premier, minden fellépés előtt azon gondolkodom: nem volt-e igazuk. A közönség talán nem is sejti, de ötvenvalahány éves pályafutásom alatt örök kétkedés volt a színházhoz való hozzáállásom."

Diploma nélkül csak a Déryné Színházhoz szerződhetett csak le, ahol már az első szerepéért díjat kapott. 1960-ban fogadta be a Vidám Színpad. Csala Zsuzsa hamarosan ismert és kedvelt színésznő lett. Kiváló komikusi vénája, derűs temperamentuma, egyénisége révén újabb és újabb szerepekkel halmozták el. Szívesen alakított bármit, legyen az kabaréjelenet vagy prózai karakterszerep. Számtalan filmben játszott, a hihetetlen népszerűséget mégis a televízión sugárzott kabaréjeleneteknek köszönheti, melyek szinte elképzelhetetlenek voltak jellegzetes hangja és megjelenése nélkül.

" -Nagyon nagy véleményem van arról, hogy milyen ma a színjátszás, hogy hogyan megy ma a színház. Mikor meglátom magam egy- egy régi TV-műsorban, elgondolkodom: ez mind én voltam? Bevallom, valahol csalódás is számomra, hogy nem játszhattam drámai szerepeket, de a dundiságom miatt engem elkönyveltek komikának. Az elmúlt ötven évem talán már igazolja, hogy komikaként is lehet letenni valamit az asztalra."

Életének legszebb színházi élménye egy különleges teljesítményhez, a Leszállás Párizsban című előadáshoz fűződik: " -1966-ban mutattuk be a Vidám Színpadon. Én voltam az egyik főszereplő, Kabos Lacival. Ezt újítottuk fel 1986-ban. Akkor a Kabos szerepét a Gálvölgyi és a Bodrogi felváltva játszották, én maradtam a másik főszereplő. Cseléd vagyok, tehát kortalan a szerepem. Utána a 90-es évek közepén ismét felújítottuk, akkor Harsányi Gabi volt a főszereplő, meg én. Hogy negyven éven át, túl ezer előadáson, ugyanazt a szerepet, ugyanaz a színész játssza el, nem sok ilyen akad."

A Vidám Színpad megszűnése után kapott ajánlatokat, de nemet mondott, mert nem akart újabb társulathoz tartozni. 

A közönség és a szakma egyaránt hálás volt neki munkájáért. 1974-ben Jászai-díjat, 1986-ban Érdemes Művész-kitüntetést, 1993-ban Déryné-díjat, 2007-ben pedig Marton Frigyes-díjat  vehetett át.

Csala Zsuzsát a Vidám Színpad saját halottjának tekinti.


Share this post :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. KultúrZsiráf - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger