Schütz Ila 1944 január 5-én született Budapesten.
Iskolái elvégzését követően a Margit Kórházban dolgozott
adminisztrátorként, majd szabás-varrást
tanult.
A színpad világa iránti vonzalmát amatőr színjátszókörben
gyakorolta, később az Egyetemi Színpadon játszott. Felvételt nyert a Színház-
és Filmművészeti Főiskolára, ahol 1969-ben diplomázott.
Bolondozó természete, s barátai szerint "az örökké
bohóckodó Ili" főiskolás évei alatt is tagja maradt az Egyetemi
Színpadnak, sőt a MAFILM Filmszínészképző Stúdiumát
is elvégezte diplomázásával egyidőben.
Végzett színésznőként először Mikroszkóp Színpadon szerepelt, majd 1970-ben leszerződött a Madách Színházhoz, melynek 22 éven át volt tagja. Rövid ideig a Tháliában is játszott, végül 1993-ban a József Attila Színház tagja lett, amelynek haláláig
tagja marad.
A kor jelentősebb filmalkotásaiban
kapott kisebb-nagyobb szerepet, s élete során több mint
harminc játékfilm, s megszámlálhatatlan televiziós produkció
őrzi alakját. A "Csend és kiáltás", az "Ismeri
a Szandi-Mandit?", a "Krebsz, az Isten",
a "Széplányok, ne sírjatok", a "Madárkák",
a "Nyulak a ruhatárban", az "Emberrablás
magyar módra", a "Pendragon-legenda",
az "Árvácska", az "Egyszeregy" és
a "Valami Amerika" című játékfilmek, pályájának
állomásait jelölik ki.
A televíziós produkciók sorában
többek között: "A talpsimogató", a "Tisztújítás",
"Az ördög cimborája", az "Egy filozopter
szerelmei", "A medikus", a "Régimódi
történet", a "Villámfénynél" és az "Eklézsia-megkövetés"
című Németh László drámák adaptációiban alkotott maradandót,
a megszámolhatatlan vígjátékok, kabaréjelentek mellett.
Színpadon számos klasszikus
szerző darabjában játszott, megkapta Rosalindát, Shakespeare: Lóvá tett lovagok című művében, Szonyát, a Ványa bácsiban,
Mását a Sirályban, Natasát a Három nővérben. Moliére: A fösvény című komédiájában Fruzsinát formálta
meg, Camillát a Liliomfiban... Az utolsó színpadi
éveiben olyan sikeres produkcióknak volt közreműködője a
József Attila Színházban, mint például a Black Comedy,
A házasságlevél, A miniszter félrelép, vagy az Ugyanaz hátulról
című közönségdarabok.
Munkájáért 1974-ben Jászai Mari-díjjal tüntették ki, az érdemes művész kitüntető címet 1981-ben, a Déryné-díjat 1997-ben, a kiváló művész elismerést 1999-ben vehette át.
Munkájáért 1974-ben Jászai Mari-díjjal tüntették ki, az érdemes művész kitüntető címet 1981-ben, a Déryné-díjat 1997-ben, a kiváló művész elismerést 1999-ben vehette át.
" -Hiú vagyok, rájöttem, hogy jobb, ha akkor nevetnek, amikor én
akarom -vallotta egy interjúban. -Olyan kellemes, melegítő érzés nevetést fakasztani.Valami
visszaárad belém az ő örömükből. Én soha szántszándékkal nem bántok meg
senkit, pedig vitriol van a nyelvem alatt. A jót szoktam észrevenni, és
jól esik, amikor érzem, hogy megdobban a másik ember szíve... Hiszek egy másik életben. Hiszem, hogy minden életem minden hibájából
tanulok, hisz ez a cél. Paradicsomban higgyek, vagy a pokolban? Ez
sokkal szimpatikusabb. A fájdalomtól félek. A villámoktól félek. A
hivatalos papíroktól, a pecsétektől félek. A haláltól nem félek. Az igazság az, hogy nincsenek álmaim. Öntudatlanul alszom. Engem az ébrenlét izgat, a nappaloktól várom a beteljesülést."
A neves komika magánélete az
utolsó néhány évben próbára tette erejét, férje halálát
követően, magányosan élt éveken keresztül. Depresszió
gyötörte, s a munkájában sem lelt már annyi örömöt,
mint korábban. Önkezével
vetett véget életének 2002. december 11-én.