Alig  huszonöt évesen olyan fanatizmus ragyog a tekintetében, amire muszáj  odafigyelni. Gulyás Márton, a Krétakör ügyvezetője hamar felnőtt a  feladatokhoz koordinátorként és rendezőként is.
–        Vérszerződést  azért nem kötöttem. Mindösszesen arról van szó, és talán ez az egyedüli  érdemem, hogy érdeklődő srác voltam világéletemben. Kamaszként már  intenzíven jártam előadásokra, próbáltam minél jobban megismerni a  műfajt, és látni, hogy mi folyik itthon, illetve külföldön. Hamar  rájöttem, hogy Schilling Árpád, és a Krétakör képviseli azt a színházi  eszmét, ami számomra a legizgalmasabb. Érettségi után kitaláltam egy  beszélgető- sorozatot, elhívtam Árpádot is egy ilyen alkalomra, és a  diskurzusunkhoz forgattam egy filmet Monostorapátiban, ahol korábban 2  éven át  szervezett minifesztivált, összművészeti a Krétakör a  Művészetek Völgye keretében. Árpádnak tetszett a hozzáállásom, a  beszélgetés után pedig elkezdtünk levelezni. Nem sokkal később  készítettem egy portréfilmet Nagy Zsoltról az akkori színházrendezői  felvételimhez. Ezt Árpád szintén érdekesnek tartotta. Felajánlotta, hogy  abban az évben menjek velük Kapolcsra, és vegyek részt A csillagász  álma című produkció létrehozásában. Fokozatosan kerültem közelebb  a tűzhöz. Akkor még színész szerettem volna lenni, de éretlenül  használtam ki a Krétakörös lehetőségeket. Próbáltam megfogalmazni a  magam művészetét, illetve amit ködös ábrándjaimban annak gondoltam, de a  próbálkozásaim minimum amatőr, több esetben viszont kifejezetten  agresszív és ijesztő benyomást keltettek, ezért Árpád leállított.  Rendkívül figyelmesen, igazi pedagógusként állt hozzám, nem hajtott el,  érezte az érdeklődésemet, de beültetett a sarokba, mondván hogy csak  figyeljek. Életemben ekkor tapasztaltam meg először, hogy mit jelent  megfigyelni és megérteni egy helyzetet, ekkor kaptam először érdemi  segítséget ahhoz, hogy képes legyek tanulni a hibáimból, hogy fel tudjam  dolgozni és meg tudjam haladni a rossz reflexeimet és a kicsinyes  kivagyiskodásaimat. De ez nem ment könnyen. Még nagyon sok igazi  hülyeséget csináltam a Krétakörön belül, nagyjából 2.5 éven át semmilyen  előadó művészetileg értékelhető megnyilvánulásom nem volt. Megkaptam a  megérdemelt pofonjaimat, de nem ijedtem meg, ez lehet, hogy csak  vakmerőség volt, nem merném azt állítani, hogy különösebb értelemmel  vettem volna az elém kerülő akadályokat, de a magam módján mégis  töretlenül próbáltam felnőni a kihívásokhoz. 
–        A színészi ambícióidat közben teljesen elveszítetted?
–        Hamar  rájöttem, hogy nincs ehhez affinitásom, mint ahogy az operaénekesi  vágyaimat is sutba kellett dobnom. Láttam, hogy nincsenek meg az  alapképességeim ahhoz, hogy jó előadó legyek. Amint az első sorba  kerültem, kizárólag agresszív megoldások jöttek ki belőlem. Ez a  nézőknek sem igazán jó élmény, a játszótársaknak meg még kevésbé az.  Nehezen fogadtam el, hogy nincs igazi játszói intelligenciám. Fájdalmas  volt a felismerés, de még fájdalmasabb volt látni, hogy a  reakcióképtelenségem és vakságom hogyan lehetetlenítette el a  játszótársak munkáját. Tudtam viszont, hogy van teátrális látásmódom,  hogy fejlett a dramaturgiai érzékem, ezért dimenziót váltottam, és  kívülről próbáltam rálátni arra, amit belülről nem tudtam hitelesen  képviselni. Lassan eljutottam odáig, hogy  megtaláljam a helyemet:  megfogalmaztam magamnak, hogy rendező szeretnék lenni. Ekkorra azonban  már nagyon mást jelentett számomra mindez, mint amikor még játszani  szerettem volna. Tavaly aztán felvettek a Színművészeti Egyetemre, négy  hónapig jártam színházrendező szakra, de miután beigazolódott az összes  előítéletem rájöttem, hogy nem érdemes oda járnom. Az ott töltött időm  alatt két igazi tanáremberrel sikerült találkoznom: Imre Zoltánnal és  Turai Tamással. Az ő ismeretségükért hálás vagyok, bár sajnos mindkét  esetben megszakadt a kapcsolat, alapvetően a saját restségem, illetve  szemérmetlenségem okán. De a kilépésemet nem bántam meg. Maradtam ahol  voltam: Árpád alkotótársaként a Krétakörben.
–        Az első rendezésedet is ő felügyelte?
–        Nem,  az tőle függetlenül zajlott, a Fringe Fesztivál keretein belül, amikor  tizenkilenc éves voltam. Korábban is voltak próbálkozásaim a középiskola  keretein belül, de az első igazi, önálló munkámnak azt az előadást  tartom. Különböző színjátszó táborokból összehívtam embereket, és  csináltunk Weöres Sándor Endymionjából egy előadást. Busszal vittük a  nézőket egy budapesti sétára, majd egy hajléktalan szállón  szembesítettük őket az előadással. Borzasztóan szürrealisztikus volt,  nagyon elemelt szöveget mondtunk egy lepusztult környezetben,  megnyomorított emberek között. Sok gőg és butaság volt benne, de minden  sutaságával együtt őszinte próbálkozásnak tartom most is: érdekes  dramaturgiai megoldásokat alkalmaztunk, sokféle szöveget emeltünk egymás  mellé, szabadon használtunk zenei és más előadói formákat. Szociálisan  nagyon érzékenynek tartottam magunkat – én 3 hétre beköltöztem akkor és a  szálló lakói között éltem – és ez nagyon fontos volt, de tartok tőle,  hogy minden jó szándékunk ellenére bizony megsértettünk a méltóságában  jó pár embert. Kamaszos, de valamiért mégis hiteles előadás lehetett,  amit a zsűri is értékelt , és megkaptuk érte a legjobb társulatnak járó  díjat.
–        Kik azok a rendezők, akik inspirálnak a munkáidban?
–        Színházi  kultúránknak is az a legnagyobb hibája mint általában társadalmunk  minden színterének: töredékes a tudásunk a múltról. Minden dolog  borzasztóan újnak, meglepőnek tűnik, miközben csak arról van szó, hogy  nem ismerjük a hagyományainkat. Nagyon komoly előadó művészeti múltunk  van, de azok a meghatározó alkotók (a teljesség igénye nélkül: Hevesi  Sándor, Halász Péter, Jeles András, Gaál Erzsi és még lehetne folytatni)  akik innovatív szakmai munkát végeztek nem épültek be a szakmai  köztudatba. A mai napig felfedezésszerűen jönnek elő olyan formai  megoldások, amelyeket már évtizedekkel ezelőtt kigondoltak és  megvalósítottak. Ma, ugyanúgy mint közéletünk sok más területén,  egydimenziós a szemléletmód azzal kapcsolatban, hogy mit tartunk  szakmának. Nyilván erős bennem az elfogódottság Schilling Árpád  irányába. De nem ok nélküli. Szégyenletesen alacsony az ő elismertsége  ahhoz a súlyhoz képest, amit ténylegesen betölt a szakmában – nem  pusztán reprezentatíve az európai színtéren, hanem sokkal lényegibb,  alkotói értelemben véve. Ő valóban alkotó ember: rákérdez és megújítja  eszköztárát, folyamatosan analizálja a működését, gondolkodását. És ez  ma hiánycikk. Idehaza sem esztétikai értelemben, sem szakmai hozzáállás  tekintetében nincsenek egyéni karakterek, nincs művészeti sokszínűség.  Nézői kíváncsiság sincs, de ezért nagyon sokat tettek a színházak,  komoly és kitartó munkával gyalulták le azokat a kezdeményezéseket,  amelyek a közönség fogékony részét próbálták érzékennyé tenni az eltérő  kifejezésmódok irányába. Képmutatónak és álszentnek tartom azt, amikor  kulturális életünk prominens személyiségei a média vélt vagy valós  súlyára hivatkozva minden felelősséget elhárítanak közéletünk szellemi  züllésével kapcsolatban. Ideje lenne tudatosítani magunkban: közügyeink  mi vagyunk, közállapotaink tőlünk erednek.
–        Pontosan mi a feladatod színházi ügyvezetőként?
–        Projektvezetőként  dolgoztam Krétakörben, míg tavaly nyáron az akkori ügyvezetőnk, Gáspár  Máté jelezte, hogy befejezné a feladatát. Valakinek át kellett venni az  ügyeket, nagyon kevesen voltunk, és hozzám állt legközelebb ez a  szerepkör. Elkezdtük újraalkotni a szervezetet. Tudtuk, hogy 2011-ben  több felkérésnek is eleget kell majd tennünk, voltak vállalásaink  külföldi partnereink irányába is, nem lehetett kiszállni – nem is  akartunk ilyen lépést tenni. A feladatköröm arra baromi jó, hogy  fejleszthetem a koordinációs képességeimet, amelyeket akár egy próbán is  hasznosítani tudok. Nagy fegyvertény, hogy én írom alá mindenkinek a  szerződését, és én döntök a kifizetésekről is: ez végső soron minden  meddő vitát lezárhatóvá tesz, de persze olyan felelősséget is rám rak,  amellyel vigyáznom kell, nehogy visszaéljek vele. Nem gondolom, hogy én  vagyok a legjobb ügyvezető a világon, de az biztos, hogy annyira rosszul  sem csinálom a dolgom, mert sikerült összerakni egy új csapatot,  működik a szervezet. A független előadó művészeti csoportok közül  egyedül a Krétakör rendelkezik valódi menedzsmenttel: sikerült  kialakítanunk egy olyan protokollt, munkamegosztást, ami produkciós  szinten is lehetővé teszi az eredményes működést. Ez korábban is  jellemző volt a Krétakörre, Gáspár Máté ügyvezetői működése során  irigyelt és hivatkozott példa volt az ügyvitelünk olajozottsága. Az  akkori munkatársak mindegyike ma is megbecsült és kiemelkedő tagja a  szcénának. Most egy új generáció kinevelése és megjelenése van soron:  célkitűzésem, hogy modellértékű szervezeti struktúrát tudjunk felmutatni  a következő évek munkájának eredményeként. Ugyanakkor a jelen sem  eredmények nélküli: Ságodi Ildikó kolléganőm, bár évekig volt a Krétakör  Színház produkciós vezetője, az átalakulásunk után két évig nem  dolgozott a szervezetnél. Tavaly ősszel aztán leültünk beszélni, és  kiderült, hogy nagyban egyeznek a gondolataink a hazai színtérről, a  megoldandó feladatokról. Most újból produkciós vezetőként dolgozik  nálunk: munkája nélkül képtelenek lennénk párhuzamosan négy produkció  előkészítését átláthatóan menedzselni. Ugyanilyen elismerés illeti  Vajdáné Andrea gazdasági vezetőnket, aki a for-profit szcénából  érkezett, ami óriási fegyvertény a kulturális szférában. Nem akarok  kötelező felsorolást tenni, de ritka jó, együttműködni kész csapat áll a  projektjeink mögött – nem kizárólag alkotói értelemben. 
–        A  szemtelen fiatalságodhoz képest olyan hévvel beszélsz, hogy elképzelem,  mi zajlik egy- egy próbádon. Könnyű veled dolgozni, vagy utálnak a  színészeid?
–        Nekem  nincsenek színészeim, nem birtokolom őket. Ráadásul a mostani  Krétakörben a legtöbbször hagyományos értelemben vett előadókkal nem  dolgozunk. Nem tudom milyen véleménnyel lehetnek rólam a munkatársaim,  ezt tőlük kellene megkérdezni. Azért nekem még nincs rettenetesen nagy  tapasztalatom ilyen téren. Érdekes helyzetekbe kerülök, most rendeztem  például életemben először operát. Rá kellett jönnöm, hogy hogyan kell  egy operaénekest instruálni: kiindulhatunk a partitúrából, hogy akkor  ezeket a hangokat én hogyan értelmezem, de sokszor egyszerűbb technikai  jelleggel beállítani a dolgokat. Nem érzem, hogy utálnának akikkel  dolgozom, meghallgatok mindenkit, és hallgatok a szavukra, nem  diktatórikusan irányítom a folyamatot, mert az önellentmondás lenne az  alkotás lényegével szemben. Ugyanakkor a titulus – rendező – feltételez  egyfajta attitűdöt. Nekem munkaköri kötelességem, hogy elképzeléssel  rendelkezzem az előadás részleteit és egészét illetően. És hivatásbeli  feladatom, hogy kellő jó érzékkel és megfigyelő készséggel tudjak  reagálni a próbafolyamat során előálló helyzetekre, hogy fenntartsak egy  kreatív állapotot. 
|  | 
| Hálátlan dögök | 
–        A  Hálátlan dögök című operáról beszélsz, ami a Krízis- trilógia második  részeként Münchenben került először közönség elé, majd nemrégiben  Budapesten is bemutattátok... 
–        Az  egész trilógia egy háromtagú családról szól, az első rész egy film, a  címe JP.CO.DE, melyet Fancsikai Péter kollégám rendezett, és Prágában  mutatták be, a Quadriennálé keretében, nagy sikerrel. Egy tizennyolc  éves fiúról szól,  az ő felnőtté válási kísérletét ismerhetik meg a  nézők. Az általam rendezett operában az apa, Gát Gyula története  bontakozik ki, aki gyermekpszichológusként dolgozik, szakterülete a  családon belüli erőszak. Az opera szembesülés az általa kezelt  gyerekekkel, és saját teremtői gőgjével, az emberi megismerhetőségről  vallott kevéssé érzékeny és szerény gondolkodásával. A zenemű szerzője  Dargay Marcell, aki gyakorlatilag az átalakulás óta zenei vezetője a  Krétakörnek, mostanra már a többedik közös munkánkon vagyunk túl  sikerrel. A librettó tekintetében is kifejezetten erős, poétikai  értékekkel bíró szöveget sikerült létrehoznia a szerzőnek, Schein  Gábornak. A trilógia harmadik részében az anya, Gát Lilla története  látható, ezt Schilling Árpád rendezte, a főszerepeket pedig Sárosdi  Lilla és Terhes Sándor játsszák. 
–        A film világa is vonz rendezőként?
–        A  következő projektem egy kisjátékfilm lesz. Írtam már forgatókönyveket,  főként a fióknak, készítettem amatőr kisfilmeket, de Ágh Márton A  kutyákat elengedtem című kisjátékfilmjének alapötletét is én vetettem  papírra, ennek az idei filmszemlén volt a bemutatója. A közeli jövőben  egy filmtrilógia első részét szeretném leforgatni, egy rendes  nagyjátékfilmet. A tervezett kisfilm ennek lenne az előtanulmánya. Az  alapkoncepció az entrópia fogalmát járja körül: a filmben a világegyetem  rendezetlenségének és az emberi rendteremtő kényszernek az  ellentmondásával fogunk foglalkozni.
–        Tudod már, hogy mi lesz veled évek múlva, vagy hagyod magad sodródni?
–        Megvannak  a terveim. Nagyon szeretném, ha a Krétakör megerősödne, és nem kellene  bizonytalanságban léteznünk. Most nem nagyon látunk előre, és ez eléggé  lelohasztó érzés. A legnagyobb probléma, hogy a kultúrpolitika  erőtlensége és koncepciótlansága okán képtelenség akár csak hónapokra is  előre terveznünk. Az átláthatatlan viszonyrendszerek lehetetlenné  teszik a szembesülést egymással, ezért mindenki démonokat gyárt  (okkal-ok nélkül) és amikor nagy ritkán mégis összenézünk, megrettenünk a  valódi képtől. Össztársadalmi szinten is ezt éljük meg, ahogy Nádas  Péter fogalmazott: az elmúlt húsz évben felvett álarcok, maszlagok most  hulltak le arcainkról, most történt meg az egymásra tekintés, ettől  kicsit elborzadtunk, és most finnyáskodunk. Miközben egyszerűen csak  arról van szó, hogy végre megláttuk másikat, és megtapasztaltuk  választásaink következményeit. Az én generációmnak nagyon nagy  felelőssége van abban, hogy megteremtse egy demokratikus és szolidáris  jelen valóságát, és ezt gondozza a jövő generációi számára. Csendben  jelzem: utoljára talán egy évszázaddal ezelőtt volt generáció ilyen  kivételezett helyzetben Magyarországon, mint az enyém. Ezt érdemes lenne  végre tudatosítani magunkban. Erre jó a színház is. Remélem, hogy a  jövőben is sikerül megfelelő körülmények között összetársítani a  társadalmi elköteleződést a művészeti autonómiával. Azt szeretném, hogy a  munkáim megállják  a helyüket színházi, vagy filmművészeti alkotásként  is, de egyben túl is mutassanak a priméren vett esztétikai-élvezeti  értéken és hajtsanak effektív társadalmi hasznot mind  létrehozóik/résztvevők, mind nézőik részére. 
fotók: Diósi Imre(Pepita Magazin), Krétakör




 
